Tuesday, December 25, 2012

Resepi Ayam Panggang Nasi Ayam

Hello! Dah lama sangat kan kata nak share resepi Sexy Cikin? Marilah mengotakan janji.

Sexy Cikin adalah nama samaran ayam panggang yang biasa Mama masak untuk her famous Nasi Ayam. We love it so much, and siapa makan pun mesti suka sangat-sangat, so then I realised, it is one ayam panggang yang I really gotta learn macam mana nak buat. Bukan supaya bakal suami dan mertua sayang sahaja, malah diri sendiri pun akan sayang diri sendiri kalau tahu resepi ini *usap perut*.

Pastu pergi beli ayam, beli whole chicken, confident betul boleh masak sedap. Kehkehkeh. 

Untuk bahagian dalam ayam masak dengan lembut dan isinya tidak keras serta bertali-tali (I suka cakap isi ayam bertali-tali, paham tak, kalau makan KFC, bahagian yang kering-kering selalu isinya bertali-tali what the hell how do I describe it without sounding like a bimbo), kita kena rebus dulu. Air rebusan harus dibuat sedap supaya meresap dalam daging ayam maka bahan-bahan untuk air rebusan adalah hirisan:

1. Halia
2. Bawang putih
3. Bawang merah

Rebus selama setengah jam. Kuantiti bahan please agak-agak. Again, I tak suka sukatkan bahan. Sebab ayam anda dan ayam saya tidak sama, tiada ayam di dalam dunia ini yang betul-betul serupa, setiap ayam adalah unik dengan caranya tersendiri.

Langkah kedua adalah untuk perap ayam dan gantung selama sejam (namun, wah ada namun, terdapat konflik plot di sini, nantikannya...). Bahan-bahan untuk memerap ayam ialah:

1. Sos tiram
2. Kicap cair
3.Kicap manis
4. Kicap soya
5. Minyak bijan
6. Madu
7. Kisaran halia, bawang putih, bawang merah.

Lumurkan bahan-bahan tadi terhadap ayam anda. Anggaplah ayam itu bayi dan bahan tadi adalah Johnson Baby Wash maka sila handle bayi anda dengan penuh kasih sayang dan jangan sampai terhantuk besen. Pastikan setiap inci dilumur rapi.



Selesai itu, sepatutnya gantung ayam selama sejam kan? This is where the 'namun' comes in. Namun, I got a call and terpaksa pergi meeting, so I terpaksa tinggalkan my bayi eh ayam sampai ke malam. Jadi ayam itu diperap semalaman, dalam mangkuk dan di tutup dengan plastik, tidak digantung. Terpaksa tunda ke esok cerita dia. 


Keesokkan harinya, barulah dapat panggang! Happy sangat sebab ingredients meresap baik, ayam pun dapat cukup rehat (tiba-tiba), pastu kita masukkan dalam oven dengan suhu 200 (make sure oven dah dipanaskan dulu beforehand) dan tunggu dia bertukar warna cokelat cokelat. Masa adalah berbeza antara ayam awak dan ayam saya ya (mine was about 1hour gak), memang kena mengadap ayam itu supaya tidak hangus. Yang penting, dalamnya telah masak jadi tak perlu risau.

Option lain adalah, anda boleh menggorengnya dalam kuali minyak panas. Buat deep fry instead of panggang. Mama biasa deep fry, I malas nak attend, I panggang saja. Up to you, dua-dua cara pun seriously sedap!







Hasilnya... 



My baby and that sexy ass. LOL.


What I love about my Sexy Cikin ialah, luarnya rangup dan manis tapi dalamnya lembut dan empuk. Heaven in my mouth... Of course, I masak complete set Nasi Ayam siap dengan sos semua, tapi resepi nasi dan sos-sos itu semua terlalu simple... I am sure you can manage (ke tak boleh? alamak). Cubalah resepi ayam ini! Yums!!!



Achievement Unlocked: Mama makan bertambah. Woot!



27 comments:

  1. Nak cuba2....selalu jugak view ur mama recipe(ur mama pandai masak)....tapi skrg model 80an dah jrg update blog...hu3....

    ReplyDelete
  2. tahniah untuk achievement unlocked tu. haha

    ReplyDelete
  3. tahniah untuk achievement unlocked tu

    ReplyDelete
  4. Nyuummm mesti cuba. Hee thanks kek nis yg manis~

    ReplyDelete
  5. ''isinya tidak keras dan bertali-tali...'' bertali-tali? terpaksa gi kfc tadi sebab nak memahamkan metafora ni..

    ReplyDelete
  6. Like sgt. Blh try ni.. By d way i vote u for ABPBH..

    ReplyDelete
  7. :) hee~then i think i shud giv a try for dis. :)

    ReplyDelete
  8. sedapnyer ns ayam..mak u memang boleh masuk celebrity chef nie..
    erm..kn bestkn if dpt tgk sejarah dan budaya sesebuah negara..

    ReplyDelete
  9. The Malaysian Roast chicken rice is a dish consists of marinated That and Roasted chicken served with rice cooked in broth with Herbs DB Mall

    ReplyDelete
  10. Omg.totally paham part bertali-tali tu.hahaha.

    ReplyDelete
  11. susahnya....ermmm, tumpang tanye klau dah perap semalaman x buruk ke sexi cikin tu?

    ReplyDelete
  12. susahnya....ermmm...tumpang tanye, klau dah perap semalaman tak buruk ke sexy cikin tu?

    ReplyDelete
  13. Sama la xsuka ayam bertali lol
    Nnt bleh try resipi ni ;)

    ReplyDelete
  14. Haha aym kfc mmg bertali tali arus.. Xsuke mkn part 2.. Yesss nk try resepi ni moga mak mertua syg jugaksss... Ahaha

    ReplyDelete
  15. bila nak update blog T_T dah lebih drpd seminggu dah ni keknis.

    ReplyDelete
  16. keknis...bila nak update blog (~_~") dah lebih 10 hari dah ni. sobs. sobs.

    ReplyDelete
  17. Hahahaha gelak sampai kuar air mata bila adik discribe ayam tu baby n sapu losyen....lol

    ReplyDelete
  18. I love your sexy chikin! I'm cookin chicken rice today so that's how I stumbled across your blog...but sad to say that my chickin got no sexy ass...sudah potong2 mahhh...haha anyway, love your blog! Come n visit mine at http://razzlina.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Hey where's my earlier comment? Oh sudah masuk longkang coz I didn't sign in? Oh my bad...I stumbled across your blog in my quest for a special nasi ayam and your recipe caught my attention. Very cheeky! anyway, love your blog! Feel free to visit mine!

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!