Sunday, February 15, 2009

Saya hilang hormat kepada Melayu dengki

Ini adalah entri susulan terhadap entri ini


1 message received:
A’kum puan. Maaf ye saya nak buat sikit teguran. Saya terpanggil untuk menegur kerana saya rasa ianya amat perlu sangat. Saya teruja melihat puan berniaga kecil-kecilan di hadapan sekolah. Rajinnya puan menambah pendapatan sampingan. Tapi apa yang saya tidak puas hati, puan menjual dengan harga yang kadang-kadang tidak masuk akal. Ais krim buatan sendiri itu pun puan jual dengan harga 60sen bagi saya ianya melampau untuk anak-anak yang masih tidak tahu nilai wang. Berpada-padalah kalau nak meniaga. Jangan ambil kesempatan pada anak-anak yang tidak mengerti apa-apa. Maaf puan atas teguran saya ini, saya mewakili ibu bapa yang lain untuk meluahkan ini. Kami tak boleh nak sekat kemahuan anak kadang-kadang, kerana ada kalanya anak-anak bertindak membeli dulu sebelum bertanya. Sekali lagi maaf ya.


Replied by mama:
Salam, orang tak bernama atas susah payah anda mendapatkan no tel saya. Saya jual dengan harga berpatutan kerana Ais Krim Malaysia yang saya buat bukan cuma gula dan pewarna yang berlebihan seperti yang rumah berdekatan sekolah itu jual, 30sen. Ais Krim berkualiti dan enak kerana saya menjaga kebersihan, menggunakan air masak, susu segar, coffeemate, yoghurt, ais soda F&N, jus buah dan bukan gula tiruan. Bukan darjah 1 saja yang suka sangat Ais Krim saya, malah darjah 6 dan para ibu bapa (yang reti menilai duit) juga sukakannya. Jangan risau, nanti saya sediakan juga ais krim yang berharga 30sen. Saya harap perempuan Melayu yang ada suntikan dan sijil kebersihan pengendalian makanan ini, berbanding indon-indon bermotor yang kotor dapat mencari rezeki halal dengan aman.

End.


What do you think? Seriously?

Mama dengan adik-adik Hanis memang gemar menjual makanan yang sedap-sedap dan paling penting, berkualiti. Dari dulu kami paling benci orang yang tak jaga kualiti makanan. Sebab itu dulu, masa Hanis meniaga dadih pun, tak pernah campur susu dengan air, hanya susu segar semata-mata. Tapi mama memang ada cerita yang Ais Krim yang mama dengan budak-budak jual laku sangat, mulanya dijual 70sen, kemudian mama turunkan jadi 60sen mengenangkan budak-budak sekolah yang nak beli, walaupun tidak berapa nak untung kalau diikutkan bahan-bahan yang digunakan. Yelah, Ais Krim milo itu, bukan milo semata-mata, mama campur sekali coffemate, koko ngan susu segar supaya enak lemak berkrim. Ais Krim epal pula, mama guna epal hijau dan yoghurt, sampai budak-budak pun komen macam minum youghurt drink epal. Ada tuh datang-datang mintak, aunty nak ice blended, sebab rasa Ais Krim itu macam ice-blended. (Budak yang kata ice-blended ni sumpah comel)

Tapi biasalah, orang Melayu, mana boleh tengok orang lain senang (SENANG KE MENIAGA TEPI JALAN? KAU CUBA BUAT) sikit. Siap susah payah cari nombor talipon mama nak ‘menegur’ padahal teguran berbaur dengki je yang saya kesan. Kalau benarlah dia nak tegur, SILA BUAT RESEARCH DAHULU, BELILAH SEBATANG DAN RASA SENDIRI BAHAN APA YANG DIGUNAKAN. Kalau kau tak puas hati dengan indon jual, ada ke kau susah payah nak cari nombor talipon diorang? Takdekan? Sebab biarlah, indon je pun, indon pun nak maju dekat negara kita. Jangan bangsa sendiri yang maju, tergugat you.

Lagi satu Hanis tak paham, dia kata Ais Krim buatan sendiri tu pun akak nak jual mahal. Hello, kalau kau malas nak masak rendang untuk raya (malas atau tak reti lah), kau order rendang homemade dan kau beli rendang readymade dalam tupperware kat Giant, mana kau rasa lagi murah? Benda homemade memanglah value lagi tinggi, yang buat pun chef, segar lagi, setiap hari jual, setiap hari habis licin, terpaksa buat baru di malam harinya. Cara dia ngadu kononnya, membela nasib anak-anak kecillah yang tak reti nilai wang. Okay, kalau macam itu, mama pun dah sediakan solution untuk dia ni, mama akan sediakan Ais Krim gula berpewarna merah biru hijau (pilih kak pilih) untuk anak dia seorang. 20 SEN PUN BOLEH. TAKYAH BAYAR PUN TAKPE. Haha.

Lawak pula bila saya piker balik. Melayu.. Melayu. Patutlah dekat Chow Kit tuh, yang meniaga semua orang asing, sebab memang takkan ada orang nak kacau pun. Melayu punya musuh, adalah Melayu sendiri. Fikirkan.

Eh kejap, macam best lah sms dia ngan mama. Ni yang nak ngomel satu-satu ini haha.

A’kum puan.
(takde sape bagitau dia ke, tableh guna ‘akum’, mesti takde ym dia ni)

Maaf ye saya nak buat sikit teguran. (tegur je, takyah minta maaf, nampak sangat dia sedar apa yang dia buat tuh salah sebab atas dasar dengki)

Saya terpanggil untuk menegur kerana saya rasa ianya amat perlu sangat. Saya teruja melihat puan berniaga kecil-kecilan di hadapan sekolah.
(teruja kan? Ada orang Melayu yang meniaga laku)

Rajinnya puan menambah pendapatan sampingan.
(mak saya memang rajin cari rezeki halal)

Tapi apa yang saya tidak puas hati, puan menjual dengan harga yang kadang-kadang tidak masuk akal. (60sen tidak masuk akal woh. Ais krim cone yang indon itu pegang dengan bare hands itu pun seringgit satu, blegh)

Ais krim buatan sendiri itu pun puan jual dengan harga 60sen bagi saya ianya melampau untuk anak-anak yang masih tidak tahu nilai wang.
(kalau orang dewasa tak excited nak beli sekali mungkin sahih jugak lah tuduhan kau ni)

Berpada-padalah kalau nak meniaga.
(maksud tersirat: kenapa anda meniaga begitu laku sehingga tak perlu tunggu lebih dari 20minit??)

Jangan ambil kesempatan pada anak-anak yang tidak mengerti apa-apa. Maaf puan atas teguran saya ini, saya mewakili ibu bapa yang lain untuk meluahkan ini. (ibu bapa yang lain? Ibu bapa Melayu yang lain atau kau sorang je sebenarnya?)

Kami tak boleh nak sekat kemahuan anak kadang-kadang, kerana ada kalanya anak-anak bertindak membeli dulu sebelum bertanya.
(asal? Orang lain kau boleh tegur, anak sendiri kau tak boleh tegur ke? Haha lemah)

Sekali lagi maaf ya.
(okay lah maafkan lah. Dah agak dah sebenarnya semua ini akan terjadi, kami berniaga tepi jalan bukan baru sebulan beb. Setiap kali kami cari rezeki halal tepi jalan, sure yang datang kacau orang sebangsa, anda dimaafkan kerana dibesarkan dengan pemikiran sedemikian rupa. Okay maaf zahir batin, 0-0)

Okay sekarang sms balasan oleh emak pula.

Salam, orang tak bernama atas susah payah anda mendapatkan no tel saya. Saya jual dengan harga berpatutan kerana Ais Krim Malaysia yang saya buat bukan cuma gula dan pewarna yang berlebihan seperti yang rumah berdekatan sekolah itu jual, 30sen. Ais Krim berkualiti dan enak kerana saya menjaga kebersihan, menggunakan air masak, susu segar, coffeemate, yoghurt, ais soda F&N, jus buah dan bukan gula tiruan. Bukan darjah 1 saja yang suka sangat Ais Krim saya, malah darjah 6 dan para ibu bapa (yang reti menilai duit) juga sukakannya. Jangan risau, nanti saya sediakan juga ais krim yang berharga 30sen. Saya harap perempuan Melayu yang ada suntikan dan sijil kebersihan pengendalian makanan ini, berbanding indon-indon bermotor yang kotor dapat mencari rezeki halal dengan aman. (MAMA YOU ROCK!)


OhSoRandom: Kalau dia tahu mama sebenarnya kacuk Indon, dia nak tegur juga tak? Haha.

P/s: Adik-adik ku, bertahan di sana :') Youre doing great!




143 comments:

  1. bagus lah mama u direct sound org tu.. orang tak reti menilai n dengki je biasanya buat keje mcm ni..biasanya mesti org tu pun jual aiskrim area2 situ kot..

    oh teringin nak rasa aiskrim msia tu..kat mana jual eh? mcm best je perisa epal tu..

    ReplyDelete
  2. semoga mak dan adik-adik hanis sentiasa tabah dengan sifat dengki dan iri orang sekeliling (melayu..??) andai apa yang di lakukan itu betul!! teruskan!!

    ReplyDelete
  3. ye betul3..mak saye pn sllu ckp cmni..ceyh..tibe2 lak ye..

    love reading ur blog..

    ReplyDelete
  4. hmm adat orang berniaga, mesti ada orang nak dengki kan, ini belum masuk cerita antara org berniaga,esp melayu la, yg duk main santau2, sbb nak jatuhkan orang lain. nways, sabar je la ek. 60sen is a very reasonable price for that ice cream, im salivating already to hear how the ice cream is made. hehe. your mom rawk!

    ReplyDelete
  5. melayu cepat melatah.

    melayu suka dengki.

    melayu mudah lupa.

    hmm...what else?

    bertahan lah Hanis dan keluarga!

    ;)

    ReplyDelete
  6. wah.hanis kakak & anak yang baik. anon tu memang dengki.

    eh hanis, kamu xnak ke jual ais krim tu kat pasar malam hari selasa?

    ReplyDelete
  7. humangaih.. ko sabar je lah hanis yeh.. macam2 manusia kat dunia neh..

    p/s - baca entri nie secara tak langsung aku pun macam nak terbeli lak aiskrim malaysia mak ko nie.. cam sedap jeh.. hehehe

    ReplyDelete
  8. been through this situation...

    mak saya jual cakoi...

    sama macam situasi politik negara kita... melayu hancur kerana melayu...

    orang asing tumpang gelak...

    ReplyDelete
  9. yes dear :) bukan melayu sje.sume org.dihi-litekan. SEMUA ORANG. akn berdengki kepada org yg berniaga.
    lumrah hidup. kdg2 ade org pandang hina. tp dorg tak tahu. dorg buleh kutuk.dorg boleh perli dan berdengki. tapi berniaga ni adalah satu jalan cari makan yang mulia, dan lebih membawa kepada kesenangan. (tp dgn cara betol la). mcm nabi muhammad swt.so. yap.tabahkan diri anda.saya.dn semua.

    ReplyDelete
  10. Hi Anis. Agree dgn posting ni. Bukan dalam meniaga aje Melayu dengki, dalam kebanyakan benda pun Melayu dengki sesama Melayu.Kudos for the posting.
    Btw, nak juga rasa aiskrim malaysia ur mum buat. Pass aje to my bro Mizi. Dia pun belajar kat UiTM Segamat...hehehe.

    ReplyDelete
  11. kenapa laa org melayu cpt dengki??
    malu.malu!!
    *sigh*

    ReplyDelete
  12. aaaaa keji keji!ape nie?memalukan kaum sendiri jek.mama hanis sangat rock yo!kalau la boleh bagitau straight kat muka orang tak bernama tu, kalau rasa harga tak masuk akal dia patut brtanding jual aiskrim kaler traffic light tengok sapa lg untung hohohohoh!

    ReplyDelete
  13. Bagus makcik cantek! saya sangat kagum dengan makcik. Makcik handal.

    ~Hanis, mama kau niaga kt skolah mana ni? x penah lg aku jumpa eskem yg ala-ala ice blended. Teringin nk try :)

    ReplyDelete
  14. was here =D

    nice blog..
    gud sense of humour..

    ReplyDelete
  15. gila mahal.
    aku dulu jual sebatang 10sen je.
    serius!

    ReplyDelete
  16. Biasa lah tu hanis, melayu dgn melayu penuh sifat dengki. nak kondemkan bangsa sendiri. bukan nak bg saport ke ape. saya rasa harga 60sen tuh berbaloi kalau kualiti terjaga.

    lg satu, kalau kita jual dah cukup murah pun bleh lg mntk diskaun. agak memalukan. nak kata tak cukup duit, ada je. tp sifat "kedekut" tuh jd punca.

    nak share ngan hanis,my family bukak butik pengantin,harga tu dah cukup murah kalau nak compare dgn butik2 yg ada. itu pun bleh lg mntk diskaun. ok la, kami phm kalau "si peminta" tak cukup bajet, kami kurangkan, ikot kemampuan mereka. Tetapi yg geram, dah kurang harga tp nak benda yg grand2!

    mentality mereka yg nak mntk kurang2 ni patut diperbetulkan la.

    ReplyDelete
  17. woah...
    saya nak beli !!
    mcm sedap nih...
    berpatutan dengan harganya...
    mau mau mau...

    ReplyDelete
  18. u rite hanis!
    my parents jual nasi lemak pun ada orang dengki nak bomoh kan. mat endon jual sate yang sah2 PATI tu tak mo pulak diorg santau.

    ReplyDelete
  19. dear Hanis,

    Please tell your mom, she's an amazing woman. Susah nak puaskan hati semua orang dalam dunia ni, so sabar jerlah.

    Yeah, she rocks!! :)

    ReplyDelete
  20. ur mama memang rock hanis! kirim salam kt dia.

    mmg org skrg, ape tau psl kualiti. pernah sekali jual kek guna butter import bukn sekadar buttrcup msia + coklat mskn import bkn koko giant,tp kwn2 skolah ade yg complain sbb mahal. tp bg yg dh merase beli lagi.=)

    mmg dengki.takleh tgk org ikhlas berniaga.

    ReplyDelete
  21. hanis...
    tak kan awak tak masak lagi dengan perangai orang melayu...
    orang melayu kan memang macam tu..
    suka menjatuhkan bangsa sendiri...
    lebih rela tengok bangsa asing berjaya dari tengok bangsa sendiri yang berjaya...

    dah masak dgn orang perangai macam ni..

    ReplyDelete
  22. kesian nye.i pnah baca pasal gerai dulu yang kak liana jage diruntuhkan pihak berkuasa.nanti ada duit,buka la kedai.x la kena tegur sgt oleh org yg dengki.

    ReplyDelete
  23. woo...cool gle la entri ni!!

    ur rock MAMA!!

    ReplyDelete
  24. Cool.

    Malays complaint like a lot. Can't they even get criticized by others. In the end, we never know who actually gets jealous.

    ReplyDelete
  25. kenapa nak dengki orang berniaga? bencinya! aiskerim 60sen pun mahal ape jadahnye?

    ingat ni zaman 60-an ke aiskrem nak 6sen sebatang?

    emosi lak ai. nak cari rezeki halal pun tak boleh.

    ReplyDelete
  26. Hi Hanis! I've been reading your blog dah nak kat setaun kut tp this is my first time leave a comment. Pape pun mmg skeee sgt bace ur blog n also ur family's. Pls accept me as ur follower k. Tq.

    btw, salute to ur mum..pedulik mereka sume tuh!

    ReplyDelete
  27. bagus entri nie.Melayu memang kuat dengki.Dah jadi mcm habit dalam diri diaorg.Tak boleh orang lebih sikit.
    Semua nak jeles.Ala,bukan takat orang tua je de perasaan dengki.
    Budak2 berhingus pun same.Kalo
    kawan dia de bear baru,mule la bodek
    mak dia suh beli bear baru jgk...

    ReplyDelete
  28. klaka la org melayu tuh kan..
    die dengki sebenarnya aunty nani lebih cantik dari dia.hikss..

    eh, ur mom niage kat mane?? nak try gak..

    ReplyDelete
  29. ha.. baca entry hanis nie.. tibe2 i teringat kat 1 cerita nie.. serius.. i x berniat nak racist (sbb sy pun melayu..)

    kisah tentang 'ketam melayu' & 'ketam cina'

    ada 2 baldi..satu tue diisi oleh ketam melayu & satu lagi baldi diisi oleh ketam cina, tapi baldi ketam cina ditutup diatasnya..

    org pun bertanya, kenapa baldi ketam cina tu bertutup? lalu org yg menjaga baldi pun menjwb "ohh..baldi ketam cina mmg kene ttp.. sbb ketam2 yg ada kat dalam tue akan tolak kawan2 mereka naik..jadi nnti semua ketam boleh keluar.."

    org yg bertanya.. tanya lagi..

    "habis tu..kenapa x ttp baldi ketam melayu.."

    penjaga baldi jwb dgn tenang..

    "oh..baldi ketam melayu x payah ttp..sbb kalau kawan dia baru nak panjat naik..kawan yg lain mesti dah tarik turun balik.."

    see..itulah metaforanya bangsa kita.. ape2 pun hanis..pesan kat family hanis.. sabar & i like ur mom style.. x mengaku kalah! kan si pendengki dah kene sound tepat! go auntie go!

    ReplyDelete
  30. macam nak beli je. datang sekolah putrajaya pls. thanks. hahaha

    ReplyDelete
  31. hello hanis! =]

    what do i think seriously?

    hmm. to me, maybe you're being a lil bit too sensitive lah.. chill k.

    saya sendiri merasakan 60cents memang worth it untuk aiskrim yang guna ingredients like explained. tu aiskrim yg berkualiti,bukannya aiskrm bodoh2,kan.

    but reading that lady's msg, i didn't sense any unsur2 dengki pun. to me, dia hanya pelik kenapa sampai 60sen. and so, when your mum dah explain, selesailah isu.

    no big deal.

    melainkan. memang dia dengki,(Tuhan saja yang tahu), then haish.. memang patutlah dia dikecam2 oleh peng-komen2 lain.

    ok,itu sahaja.

    btw,enjoy reading your blog, n nak rasa yang perisa epal tu gakkkkkk! =D

    ReplyDelete
  32. itulah orang melayu. tak boleh tengok orang lebih sikit, busuk hati betul!

    btw, apa yang adik2 and mama u buat tu ok ape? nak komplen lebih, try la buat sendiri kan??

    haiya~ melayu melayu~~

    ReplyDelete
  33. Anakku Hanis,

    Memang TEPAT sekali apa yg diperkatakan... pantang org Melayu charge 'lebih' sikit, MESTI 'pengguna' nak bising.

    Dulu kami ada 'penyewa' kat atas restoran kami, dia bekerja jual air tepi jalan. Kami lihat sendiri bagaimana dia bawa air dlm tong putih YG TIDAK DIMASAK & diambil dari toilet bilik atas... dia takde tong gas kat tempat jualan, so can u imagine him masak air kat tepi jalan? NEVER lah jawabnya! Tapi ni semua org tak tahu... air yg dijual itu hanyalah air paip dari bilik kat tempat bilik sewanya yg TIDAK dimasak...

    Macam kat restoran kami pon... kami ada jual Rendang Minang dijual RM3.50 seketul (lebih kurang 100g). Ada JUGAK org nak CONPLAINT... Mamak jual sesenduk kari daging (daging yg tak sampai 100g pon) dgn harga RM4.00 org TAK complaint pon...

    Kami masak Rendang Minang kami selama EMPAT jam (satu tong gas 14kg HABIS you...) dan menggunakan SANTAN yg banyak... mesti lagi COSTLY & rasa yg umphhh...

    Kari daging mamak tu mana pakai santan... atau pakai santan pon sikit jer... pastu masak selama 1jam jer... itu pun ada yg recycle 2hari punya... iskk...

    Ayam goreng kita jenis ayam goreng 'Bumbu' taruk byk lengkuas serai segala bukan taruk garam kunyit jer tapi kita charge RM2.50 je seketul & mamak jual ayam goreng bubuh garam kunyit jer charge RM2.50 juga. Org bayar mamak dgn TAKDE complaint apa2... bila bayar kita punya Ayam Bumbu, BANYAK lak complain nyer...

    Pastu Teh Tarek kita masih RM1.00 sampai laa ni.. gelas besar lagi. Mamak dah naik RM1.20 tahun lepas lagi tapi depa tak complain pon...

    Kalau panggil ustaz pi makan kat mamak & ustaz ceria macam2 pasal kedai mamak, nampak yg ghaib2 semua ada... tapi org TAK kesah...

    Tapi itulah org Tanah Malaya... HIDOP MAMAK & INDON !!!

    ReplyDelete
  34. mmg dengkilah tu, standartlah ais krim malaysia harga tu. ish cam sedap jek hanis aiskrim tu..tergugat imanku.

    ReplyDelete
  35. salam.
    hanis, sy nak rasa ais krim tu.
    bnyi je mcm dah sedap n nm pun patriotik.=)
    hrp2nye nnti dpt juga merasa ais krim ni. nnti srh le mama hanis bukak syarikat ke.hoho. amin.

    ReplyDelete
  36. And yet dorang wonder nape susah nak jd kaya...dah among us pun x help each other, mcm mane mau kaya? This is a good post hanis. So that they will realize that "dengki" sgt la unproductive in business.
    :)

    ReplyDelete
  37. wei!!!!emak ko jual kat ner aikerim tuh???terliur la pulak.....

    ReplyDelete
  38. I love the way u blog. Its really fun. and yes I have to admit MELAYU memang suka dengki especially bila tgk bangsa sendiri maju. TAK FAHAM. Saya pun dah kena byk kali. I mean bukan dari berniaga, tapi dari segi pelajaran,dan juga minta bantuan remeh seperti minta bantuan utk teman ke doktor. Memang SICK okay? Kepp on blogging. I support your blog and also your mummy rawks :)

    ReplyDelete
  39. wei!!!!emak ko jual kat ner aiskerim tuh???terliur la pulak.....

    ReplyDelete
  40. misti makcik tu ada plan nak jual eskrem jugak. tu yg sajer dengki tu. skrg mana ada benda murah. air suam pun kena charge tau...

    ReplyDelete
  41. Yup..setuju sgt ngan Hanis..
    org melayu kalau menniaga ni mmg penuh ngan perasaan busuk hati & dengki..
    pantang tgk org lain senang & maju dari dia..mcm2 taktik dia buat tuk jatuh kan kita..haih..2la manusia..
    moga Allah je yg balas perbuatan mereka tu..

    ReplyDelete
  42. Oh Tuhan..
    what's wrong with those ppl??
    meh sini,nk sekeh sikit!
    tak boley tgk org maju langsung!
    *emo*

    ok.
    dah habis emo.
    xD


    ps:oh,sgt teringin nk rasa aiskrim msia tu.. T__T

    ReplyDelete
  43. melayu mmg mcm tu,
    cemburu dgn kejayaan org lain..
    cube kalau cine or india yg jual,
    ade dorang kesah?

    urgghhh.. im malay oso.. (-_-")

    ReplyDelete
  44. org tu maybe tak penah tgk dan beli aiskrim malaysia berperisa strawberry di Cameron Highland yang berharga rm2/rm1 satu. tu pun ramai gilaaaaaaaa org berebut sbb guna buah strawberry yag banyak gila. mcm lenyek2kan strawberry dan masukkan dlm freezer.

    ReplyDelete
  45. Adik hanis,

    Biarkan je orang nak cakap ape, Macam tuh lah kot Orang Melayu,
    sebelum tegur melulu baik rasa sendiri dulu kot kan?x kenal maka x cinta..haha, by the way, hanis, your mama rocks ok!

    ReplyDelete
  46. hye hanis..biasela org melayu bler tgk org len bjaya.
    never satisfied n always look down on others' achievement.
    tu bru kt kl..
    dlm uitm?
    haha..between students pun ade..

    *jual la eskrem anda nnt msa mitek, msti laku!*

    ReplyDelete
  47. I.Am.Proud.Of.You.Hanis.

    Enough said. :)

    ReplyDelete
  48. sabar je la dgn org mcm tu.

    dr ingredients yg di sebut di atas secara jujur 60 sen adalah murah!!

    kasi up jadi 1 ringgit pun tak apa.

    (kalau ada yg mahu paham la)

    ok bangsaku Melayu!

    kasi bersih kita punya hati!

    ReplyDelete
  49. be strong, Mama to Hanis!

    Malays are like dat, we havta bear with it. :)

    Allah Maha Adil, He is on your mother's side for sure.

    xoxo

    ReplyDelete
  50. haha terima kasih atas feedback-feedback anda. terima kasih kerana temankan saya yang emo bila ada orang dengki terhadap ahli keluarga.

    kenapa saya kata dia dengki? sebab boleh je dia tanya berapa harga dan kenapa mahal. tapi tak, terus melulu tuduh mama ambil kesempatan segala. tsk.

    haha yang cerita pengalaman berniaga korang tuh, anda secara tidak langsung, telah menambahkan ketabahan peniaga lain. i'm sure my mommy reads every single word :)

    thanks!

    ReplyDelete
  51. melayu mmg ada PHD. perasaan hasad dengki. tak boleh tgk org lebih, lagi2 dlm perniagaan.

    tgk org cina, bersaing secara sihat.

    haih. xpa la.

    teringin rasa eskem milo manan yu

    ReplyDelete
  52. chaiyook hanis..biase la org mlayu ni xbley tgk bangsa sndri maju..sy pun pnh kne dengki gk cmni ms wt biz ptanian ni..ternakan sy yg xbdosa 2 diracunkannya..pape pun jgn mngalah..jgn pts asa..( sy jawa..bkn mlayu..huhu)

    ReplyDelete
  53. chaiyook hanis..biase la org mlayu ni xbley tgk bangsa sndri maju..sy pun pnh kne dengki gk cmni ms wt biz ptanian ni..ternakan sy yg xbdosa 2 diracunkannya..pape pun jgn mngalah..jgn pts asa..( sy jawa..bkn mlayu..huhu)

    ReplyDelete
  54. Tak baikla tuduh saya mangambil kesempatan ke atas wang kanak-kanak. Kenapalah nak berkira kalau setakat lebih 2 3 posen. Saya rasa kalau kat rumah dia 2 3 posen tu sepah-sepah jer maid pun tak heran.

    Saya ni pula sampai tarik-tarik baju budak2 nak bagi duit baki 40 sen. Tahulah budak sekarang, sen-sen ni tak menarik hati dia orang.Ada seorang budak nama Adam tu baru 2 3 hari lepas saya cerita kat emak dia puteri yang dia bila saya bagi duit baki beli aiskrim, dia tak mahu terima. Saya kata kat mak dia, budak-budak sekarang ni malas nak simpan syiling kot.

    Kalau kerana lebih 30 sen pun dia sanggup mencari no tel saya dan menghantar mesej begitu, tak dapat saya bayangkan apa yang dia lakukan bila berhadapan dengan perkara yang lebih berat pada itu.

    Saya percaya satu hari nanti tuhan akan bagi dia rasa berada lebih teruk daripada situasi saya.

    ReplyDelete
  55. erm maybe org yg anta msg tu berfikiran its better to buy a roti gardenia 70sen rather than ais krim malaysia 70sen kot
    hahaha
    pedengki menjahamkan bangsa

    ReplyDelete
  56. Tiba-tiba saya terliur nak makan aiskrim malaysia jualan ibu anda. Macam best je dengan ramuannya. Saya beli satu seringgit pon takpa!

    ReplyDelete
  57. i know aiskrim 2 mmg sdp..sbb i pun pnah wt sndri..60sen 2 kre murah la mom u jual..klau ikut hrge bhn nk wt 2..mn blh nk jual hrge cm2..org yg nk tgur 2 mmg xreti nilai duit..hahahaha..bkn bdk skolah yg xreti..sbnrnye dia sndri yg xreti nilai..hukhuk..

    anyway..gdluck..all the best..org mlayu mmg sk dengki..(tp xsmua la ye..)

    ReplyDelete
  58. dia igt ni zaman agogo ke aiskrim 60sen tu mhl . ? sedap mmg la mhl . i rasa dia pon jual aiskrim msia jgak kt skolah lain tp x laku sbb x sedap n anak dia berpaling tadah, tu yg dia sound ur mom tu . skrg smua pun pkai duit, kentut je free . damn . btw, i penah bli cookies frm ur mom, mmg sdap . apatah lg aiskrim msia tu .. pegh . !

    ReplyDelete
  59. err... boleh order tak? ais krim tuh..

    mcm best jer

    ReplyDelete
  60. ooo nak jugakkk aiskrim Malaysia yang bersih, menggunakan bahan-bahan legit dan yummy!!!!

    where can i get them? (pfft aku ada kt S'wak tapi nak gak tau kt mana)

    ReplyDelete
  61. Hanis anak gadisku,

    Tak mengapalah, mama rasa mama dpt agak siapa yang sanggup komplen2 kerana harga aiskrim 60 sen tu.

    Hari Jumaat itu ada seorang perempuan bertudung, naik kereta Honda baru, panggil mama dari keretanya.Mama pun datang sebab ingat dia nak beli ais krim.

    Rupanya dia hanya nak bercakap aiskrim apa u jual tu? Mama jawab, Milo, Blue Soda dan Apple. Mahal sangatlah! lalu dia meninggalkan mama terpinga-pinga sambil melopong.

    Tak apa mama ingat lagi no plet kereta dia. Nanti mama print surat ini untuk dia ;

    Puan yang budiman,


    Buat pengetahuan dan pemahaman puan, dengan jual aiskrim 60 sen tupun bukan sahaja saya boleh setengah mati berdiri malah jerih payah saya untuk mendapat keuntungan 3 4 posen itu tak kan menjadikan saya kaya raya dan tak kan menyebabkan anak puan papa kedana kerana membelinya.

    Saya ingin lihat kalau puan sendiri ada keupayaan dan semangat kental yang rata-rata dipelopori oleh kaum lelaki indon,untuk ambil alih tempat saya di situ.

    Kalau 60 sen pun boleh setengah mati berdiri, sahlah kalau puan jual 30 sen pasti puan sendiri boleh mati berdiri dengan menjual ais krim 30 sen di zaman mencecah 2010 ini.

    Saya rasa puan tidak berapa tahu, bagaimana keuntungan perniagaan aiskrim Malaysia yang sentiasa dipandang dan dilevelkan sebagai aiskrim murahan itu.

    Begini, penyataan perniagaan di bawah ini untuk ais krim malaysia berhara 30 sen yang dapat dijual sebanyak 100 batang ;

    harga : rm0.30
    Bilangan dijual : 100 batang
    Hasil Jualan rm30.00

    Modal ;
    Utk 100 btg, gula digunakan sebanyak 1 kilo setengah iaitu
    rm2.30
    Perwarna dan perisa rm0.50
    Plastik aiskrim yg dbeli dari TESCO utk 100btg rm1.65
    Kos pengangkutan membeli barangan (kalau guna kelisa) rm5.00
    Air masak (gas) rm0.50

    Kos upah pembuatan untuk aiskrim 100 batang, dari masa membeli bahan, masak air, bancuh, masukkan dalam plastik, mengikat plastik, mengaturnya ke dalam peti sejuk dan mengaturnya semula ke dalam tong ais krim mengangkut ke dalam kereta memerlukan jangkamasa lebih daripada 2 jam. (Ini tidak termasuk menunggu selama 1 jam setengah diparking sebelum dijual)

    Gaji koman untuk bekerja diMalaysia biasa 1 jam dibayar rm5.00. Saya hanya kira untuk 2 jam masa bekerja iaitu rm10.00


    Upah menjual produk dianggarkan satu batang, 5 sen dan 100 batang sebanyak rm 5.00

    Jumlah kasar kos pengeluaran
    dan upah penjual rm24.95

    Hasil Jualan - Kos Pengeluaran
    rm30.00
    -rm24.95

    JUMLAH KEUNTUNGAN UTK
    AISKRIM YG DAPAT DIJUAL 100
    BATANG ADALAH rm 5.05

    Kalau puan nak cuba silakanlah....
    Baru puan tahu, berniaga kalau tak untung, lebih baik berkerja makan gaji atau berehat sahaja macam Puan.Boleh buat aiskrim banyak2 bagi anak puan makan puas-puas dan dia tak kan datang beli aiskrim 60 sen tu lagi.


    Sekian, harap puan maklum yang saya dah membuang masa untuk melayan kerenah gangguan dari manusia seperti puan.

    Selepas ini saya tak tahu apa lagi puan akan lakukan terhadap perniagaan aiskrim 60 sen saya tu.

    ReplyDelete
  62. Mungkin perempuan tu tak tahu menilai. Sesetengah orang harga nak murah aje, kualiti nak tiptop. Pasal Melayu dengki ni saya dah muak dah. Dah berapa kali pegawai kesihatan datang nak denda sebab tak pakai topi (tukang masak kan 'wajib' pakai topi). Saya sound aje: "Lu pegi tengok kedai mamak tu diorang pakai topi ke tak? Lu saman diorang dulu sebelum saman gua". Baru diorang sedar kot kedai mamak mana ada tukang masak pakai topi. Paling kuat pun apron je. Tu pun comot2 kena kari. Setakat ni saya tak penah kena saman lagi.

    Bukan masalah tak pakai topi, sebab double standard.

    Kalau yang kecoh2 pasal harga mahal, suruh aje dia pegi beli tempat lain. Kita pun bukan nak wajibkan dia beli kat kita, betoi tak?

    ReplyDelete
  63. sabala hanis n mama hanis..

    huh nasib baik sy jauh..klu xbole gak rase eskrem 2

    nyum myum

    ReplyDelete
  64. Hanis, way to go! It is true that MOST malays r like that..im not saying all though..

    thats y la susah nak tgk melayu maju..skit2 dengki..bongok!

    send my warmest regards to ur mom kayh! :)

    ReplyDelete
  65. ooowwhhh melayu mmg begitu
    sedih juga bila ada segelintir melayu yg tak senang duduk panas vontot bila perniagaan org lain berjaya...
    ehhh mama u mesti ada no tel makcik yg sound tuh kan... meh bagi meh... boleh ai lazerkan jugak.. hahhahha
    apa pun .. biarkan jela... si luncaiitu terjun dengan labu labunyer...
    biar tenggelam ....
    patut org melayu kena support 1 sama lain.. ini tak... mengutuk.. dan pelbagai laa.. apa pun... bagus mama u sound direct... ai baca msg tuh pon geram....
    hihihi
    oowwhhh sungguh sedey bila melayu mudah lupa...!!!!!

    ReplyDelete
  66. i tak rasa 60 sen tu mahal...
    agaknya...org yg complaint tu taik hidung masin kot. atau die tak nak anak die beli ice krim mak u.coz die jeles dgn kecantikan n berjaya nya mak u berniaga! heh!!...

    mmg dasar org melayu,kalau org cina, dorang takkan ckp mcm tu, malah mereka akan memberi sokongan lagi.

    ReplyDelete
  67. baru-baru ini saya beli aiskrim malaysia di kedai runcit beharga 3posen, apa yg ada cuma air yang dibekukan bersama gula dan pewarna. sungguh tidak berkhasiat... saya cuba untuk mengalih perhatian anak saya dengan membuat aiskrim sendiri, dengan bahan asasnya,utk perasa koko:- milo+susu segar+koko+sedikit gula dan perasa strawberi :- susu strawberi+yogurt ianya lebih berkhasiat dan saya akui...modalnya lebih, dan untuk menjualnya juga saya kira dalam 8posen sebatang paling murah. jadi saya kira 6posen sebatang adalah terlalu murah berbanding khasiat dan kesedapan yang ada dalam sebatang aiskrim... kepada 'puan' yg komplen tu, saya harap dia buatlah aiskrim tu sendiri sebelum cuba menjahanamkan perniagaan orang lain...

    ReplyDelete
  68. alah melayu. standard lah tuh. kadang-kadang yang buatan sendiri tu lah orang lagi suka. xkesah pon brapa harga die. kalau dah dasar kedekut tuh, mmg lah. semua pon nak berkira. ade tuh siap jampi kedai depa supaya lebih laku daripada kedai-kedai yang ade tepi jalan tuh. MELAYU. biasalah tuh. sabar jelah. janji kite tau kite buat tu secara ikhlas dan halal. bak kata orang muda, PEGILAH MAMPOS. biorkan aja. ala brapa orang je yg kata mahal kan?

    ala orang melayu mana nak sapot bangsa die sendiri dah. klaka betul lah makcik tuh. pffft.

    xpe. korang sabar je. :)

    chaiyokkkk!

    ReplyDelete
  69. eh tambah lagi. barang skg pon mahal. mana boleh jual murah. kite pon nak idup jugak. lagi-lagi mak hanis ade anak2 nak kene sara. aiyooo. makcik. itupon xboleh nak pikir ka. aiyooo

    ReplyDelete
  70. kakak hanis! nak rase aiskrim homemade mama kakak jge! saye nie stay penang, jauh tu. hahaha :)
    msty sdap kn, tgk bhan2 die pun cm sedap!

    ReplyDelete
  71. Dah nama Melayu bukan bolih tenguk orang senang dan lebih sikit ada saja yang tak kena. Kalau tak ada hasa dan iri hati tak lah namanya MELAYU.

    Semua orang meniaga nak untung dan tak mahu rugi..biasalah kalau aiskerim setakat harga bawah seringgit tu amat berpatutan, kalau jual murah pelangan ramai ais kerim habis tak dapat untung dan akhirnya lingkup itu yang orang Melayu suka tenguk. Kalau bolih dia orang nak aiskerim free je..tu yang dia orang suka.

    Sebab itulah orang Melayu susah nak pergi jauh bila meniaga mulalah komplen itu dan ini....kekadang saya rimas kalau bab Melayu suka komplen bila melayu meniaga. Kalau nak tau cubalah meniaga sendiri baru dapat rasakan apa itu meniaga.. dan anda juga pastinya nak untung maka baru tau peningnya kepala bila menawarkan harga yang rendah..silap2 modal pun tak dapat yang dapat penat jer..huhuhu

    suka tenguk Melayu meniaga..dah kaya jangan lupa bayar zakat perniagaan..

    ReplyDelete
  72. hanis, pesan kat u punye mak..x payah amik at ngan org cmni..busuk at..die nk berniaga malas..pastu dengki org dpt duit..bodoh punye org..sy benci tol klu org yg jenis xleh tgk org lain lebih ni..ckp kat mak u ..bumi Allah ni besar, rezeki ade kat mana2 asalkan berusaha n jgn mudah putus asa walaupun org dengki k!!hanis jgn marah2, study rerajin.

    ReplyDelete
  73. teruja.
    nk rasa lah.
    apa kata pasni franchise kan

    kita tgok ape perempuan honda tu nk kata
    :)

    gud luck aunty nani sekelurga

    p/S : aunty kalau bukak kls masakan, saya pasti attend.

    ReplyDelete
  74. wow. sounds yummy! jual kat mana aiskrim ni? saya juga nak beli.

    ReplyDelete
  75. Bagus and congrats to ur mama.
    Mentaliti mcm ni mmg tebal di kalangan masyarakat kita.

    Dulu rasa kuih tart nanas tu sebijik rm 0.60 sen mcm mahal. Tp lepas cuba buat sendiri rasa nk jual satu rm 2.00 je huhu :p

    ReplyDelete
  76. KENAPA NAIK HONDA PUN BOLEH DENGKI KAT ORANG LAIN?! TAK PAHAAAAAAAAAM.

    ReplyDelete
  77. Okay okay rilek Hanis. Kau ade test Management esok.

    YE KE?! TSK T_T

    ReplyDelete
  78. assalamualaikum..
    hanis, saya suka baca blog awk.. erm, pasal entry ni.. biasalah org melayu, memang tak boleh tengok orang melayu lain maju sikit..kadang2 ada yang sanggup guna bomoh. Mak cik saya di singapura meninggal sebab terkena buatan orang.. semuanya sebab berniaga.. jealous dengan aunty saya, berniaga lebih maju dan lebih ramai pelanggan..
    ambil cara mudah, guna ilmu hitam.. sedangkan rezeki tu semuanya datang dari Allah..

    kalau saya dekat, saya teringin nak rasa ice-cream mama hanis. walaupun harganya dijual pada harga RM2 sekalipun..

    yang penting kualiti, bukan kuantiti..

    kirim slm pada mama hanis, mesti dia seorang yg tabah kan? teruskan berniaga sebab berniaga tu adalah satu pekerjaan yang terpuji. Nabi sendiri pun merupakan seorang peniaga dan menggalakkan umatnya berniaga..

    salam...

    ReplyDelete
  79. hmmm


    ble lagi nak bukak cawangan aiskrim kat segamat???

    huehueh hueh hueh...

    adik2 je yg susah...
    akak ble lg....


    just joke...
    i can imagine how tasteful da ice cream jus from readin ur words...
    dasat r...
    =)

    ReplyDelete
  80. mungkin dia sekadar nak tegur bukan nak berdengki kot...tp ur mum dah explain everythingkan..kire ok la tu bagus macam tu...terpulang lah pd yg tak bernama tu nak terima ke tidak kan!

    ReplyDelete
  81. buat tak tau je dengan mereka2 yang closed minded ni hanis. you sangat comel by the way! visit my blog:
    http://asortarealtale.blogspot.com/

    ReplyDelete
  82. owh hanis!
    saya suka baca blog u!
    saya add kt link okeyh.

    ReplyDelete
  83. bravo mama hanis!

    eh..kat area mana ek bebudak comel tu jual? sy pun nk beli. teruja dgn budak comel tu ckp nak ice blended *ihiks*

    ReplyDelete
  84. entah2 org yg sms tu dia tak pernah beli kot.

    just based on details dia dpt on the blog.

    P.S patut ckp kat dia,yg uols jual bende bukan sebarang.siap ada suntikan dan sijil kebersihan.kot2 klo dia paham suntikan dan sijil kebersihanlah.
    LOL.

    P.SSSSSS budak2 skang pi skolah bawak duit at least rm2.cukup je nak beli aiskrim and mkn waktu rehat (kringggggggg)

    ReplyDelete
  85. eh naik honda baru pun nak dengki2 ke? 60sen tu maha? eeee geramnye. lain la kalau yang komplen tu memang orang susah kan?

    ReplyDelete
  86. eh naik honda baru pun nak dengki2 ke? 60sen tu maha? eeee geramnye. lain la kalau yang komplen tu memang orang susah kan?

    ReplyDelete
  87. sy bermnt la kat eskrim epal tu..korg jual kat ne eh..siyes nakkk..

    ReplyDelete
  88. xpe laa hanis..just be positive about it ok. bila ada omelan seperti itu bermakna bisnes aiskrim mama dan adik2 hanis mendapat perhatian. jadi mesti bertahan dan teruskan usaha ya!

    ReplyDelete
  89. "melayu mudah melatah". saya quote dari komen pembaca lain. y

    a, si penegur salah sebab tak selidik awal-awal. sebab dia tak kenal mak Hanis kut. dia tak tahu mak Hanis pakai bahan mahal-mahal, jaga kualiti, =) satu dalam sejuta peniaga kan?

    dia pun tak jumpa mak Hanis depan-depan. tapi kalau jumpa depan-depan gamaknye boleh jadi perang dekat situ lah ye tak? hehe gaduh depan budak-budak. lagi pun kacau la mak Hanis nak jual hari tu, kan..

    si penegur ada meminta maaf awal-awal. mungkin dia maklum teguran selalunya menyakitkan, dan tidak dapat diterima dgn baik. atau dia maklum cara dia menegur selalunya tidak berapa lembut.

    mungkin daripada mengumpat dengan ibu bapa lain, si penegur ingin membuat sesuatu yg lain utk menghentikan apa yang dia rasa tidak patut. maafkan dia, kerana dia tak tahu. cadangan saya sahaja. sebab saya nak orang maafkan saya kalau saya tak tahu.

    dia tak tahu kut aiskrim malaysia sekarang dah ada mcam-macam harga punya. zaman dia dulu 10 sen sahaja. dia tak menceburi perniagaan kan..

    jadi kalau orang tak tahu macam mana eh? beritahu lah kan...mungkin kalau kita beritahu dia elok-elok, baru dia tersedar, oh aku silap rupanya. tapi kalau dia buat macam cuwkaegliwe lagi lepas tu, tu baru namanya dengki. dah beritahu pun buat luiasefw lagi.

    saya tak kata saya sokong dia, saya tak sokong mana-mana pihak pun. cuma saya rasa ada cara lain untuk lihat situasi ni.

    hehe sebab sedar tak sedar, makin ramai antara kita dah benci bangsa sendiri. tak best lah macam tu. bagi saya lah.

    oh, lagi satu sblm saya lupa, a'kum tu sebenarnya dah dijelaskan lama dahulu. heh, inilah penangan chain mail. cepat pengaruh dia. a'kum tu takde maknenye buruk2 dlm yahudi lah ape lah. mcm sdn. bhd., kita tak sebut ess-dee-enn, bee-hesh-dee kan? kite sebut sendirian berhad. mcm tu lah juga. pembaca sendiri kena pandai membacanya. kalau tidak susah lah.

    (kalau nk ikutkan, 'su' pun kawan saya marah saya cakap. mencarut dalam bahasa cina dia cakap. agaknya kalau dalam bahasa mongolia ke, haiti ke mesti dah macam-macam carutan saya cakap setiap hari. hehe)

    itu saja. iya, mohon maaf andai tersilap kata susun sepuluh jari- erh, tak reti lah mcm mana nak susun ayat tu. tapi mohon maaf itu ikhlasss. sangka baik itu bagus.

    -wahh saya teringin nak rasa aiskrim malaysia mak Hanis buat. beruntung budak2 tu. cis. jeles betul. haha ni baru dengki. dengki budak2 tu dpt mkn aiskrim tu. ahhhh. mesti dia orang boleh order kek jugaaaak. saya nak rasa! kalau mak Hanis setup kedai, bagitahu eh! saya nak jadi first customer!-

    have a nice day, Hanis n family. May God bless you. =)

    ReplyDelete
  90. i so sokong this!...mmg melayu tak boleh tgk melayu lain senang.that's the fact. to your mom."u rock aunty". i penah experience ni juga time skola.my mom used to make nasi lemak so my bro and i akan jual kat kawan2.pastu cikgu suruh stop.alasan: kat kantin ada nasi lemak gak.gila dengki ok!. alasan pun stupid.

    ReplyDelete
  91. at first glance the senders's message mmg nampak mcm innocent. but come to think of it..kalau die betul2 ikhlas kenapa tak soal selidik face to face dulu kan...kalau die tgk muke dan keikhlasan mama hanis sure dier insaf dari meneruskan niat dier tuh..
    auntie nani mmg rawks!!!! u replied with grace dan pernuh bijaksana sampai boleh mengkedukan sesiapa saje. hehe...salute ur effort !!

    as everyone else reading here..i'm also terliur mendengar ais krim apple yg spt ice blended itu..wow weeee..... :P~~~~

    ReplyDelete
  92. EH EH RAKAN TAULAN, JANGAN SALAH ANGGAP. SAYA TIDAK BENCI DAN TIDAK MENGGALAKKAN ORANG RAMAI BENCI TERHADAP BANGSA SENDIRI. SAYA HANYA BENCI TERHADAP TAHAP DAN CARA PEMIKIRAN SEGELINTIR ANAK BANGSA KITA YA. HARAP MAKLONG. EH MAKLUM.

    KE ARAH KECEMERLANGAN BANGSA! (moto sekolah siapa, pinjam eh).

    ReplyDelete
  93. wah. orang tu send pakai sms ke? dahsyat. nasib baik dia tak santau pakai sms. gegege

    oke.
    nak order aiskrim mama hanis 1.
    60sen termasuk harga setem pos berapa ye? :D

    ReplyDelete
  94. Kalau mama Hanis nak minta dari saya bantuan untuk SANTAUKAN orang yang iri hati pasal kes jual aiskerim tu saya bolih buat. Kasi nama penuh orang itu dan nama binti kepada ibunya, biar saya santau orang itu kasi maut terus..

    huhuhu hidup asyik iri hatinya biar dia terus duduk dipusara aman.ekekeke

    ReplyDelete
  95. Biasanya orang akan cakap, "Alah, biasa lah tu, orang kita!" Faham lah kan orang Melayu mmg mcmtu.

    ReplyDelete
  96. die bkn dengki la..

    die cume bg tahu shj.. harge eskem tu mahal~

    ReplyDelete
  97. Gosh, okay la tu sell at 60 sen. Now budak2 primary school pun ada phone mahal2. Kalau rasa mahal dont la buy everyday kan.

    The Apple ice cream sounds delicious~

    ReplyDelete
  98. I can't imagine to what extend that lady had to go to get your mum's phone number... must be someone from the neighbourhood who knows your family? Tsk! Tsk! Tsk! Tak cayalah ada orang yang senang sangat sampai nak berkira pasal hal yang remeh-temeh macam ni... Si pemandu Honda tu cekik senang kot :P

    ReplyDelete
  99. sokong! SOKong! SOKONG!
    warghhhhh! (mengganas terhadap melayu2 yang dengki)

    akhir kata: aiskim 1. milo. anto kat perak. Ulu kinta. Bole?

    moh2 usha my blog. =)
    http://reveriemalaya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  100. typical malay mmg malay..eventho i'm malay also..tapi mmg malay hati busuk tak leh tgk melayu lain senang...kat mane ur mom berniage?nak rase la eskrem tu...mcm bunyi sgt tempting...bole bgtau lokasi..leh dtg beli...=)

    msg to ur mom: dont worry aunty...pedulikan ape org kate..janji kite buat rezeki halal...go aunty anak beranak..

    ReplyDelete
  101. waduh bu.. gawat nih.. aku tak bersalah dlm hal ini. aku kan cuma bisnis dikit-dikit aja. jgn di report sama pak polisi ya. ya bener aku jarang amat cuci tangan, tp aiskrim aku lazat bu.
    org melayu mmg begini ya bu.. suka dengki-dengkian aja. ah brangset sekali mereka itu. pedulikan aja mereka. barangkali perempuan ini jd marah sbb dia ga kesempatan mau beli qeqeqeq.. heehooo..

    tahukah anda peti sejuk di indonesia di panggil lemari es (almari ais).

    ReplyDelete
  102. apple 2 pujaan hati kot..haha..cam pernah rasa jer kan...sounds yummy...kaw mmg pandai attract org ye hanis..kek cokelat tu paling aku nak...tunggu ada duit ar..nak melahap sorunk2..

    ReplyDelete
  103. erm, kenapakah bangsa indonesia disamakan dengan bangsa pengotor?

    dan rasanya, 'indon' is offensive for them. itu apa yang kawan saya cakap la, orang indonesia.

    oh ye, apa kata mak hanis berniaga besar2ran. franchise kan ke, or jual kat supermarket ker. mesti lagi syok. saya pun boleh gak merasa aiskrim tu sebatang dua bila balik cuti musim panas nanti. ha ha.

    p.s. emo bersebab takpe, jangan membabi buta sudah.

    ReplyDelete
  104. hye hanis yang sangat chantek n sungguh smangat..i really adore u
    even tak penah jumpe but actuallly im ur senior msa skol kat sec 9..
    i mean..mayb u bru msuk skool n i da habis he..

    i realy adore ur mom n ur family
    how ur mom didik anak2 dia
    n ketabahan dia buat sume

    owh..memang when 1st tyme baca dis entri , ok mari kita bersangka baik
    husnulnuzon..
    mungkin makcik yang hantar msg to ur mom msg ur mom mayb sebab anak dia sokmo beli eskrem tu
    n dia ingat anak dia makan la bnda2 bfaedah either than eskrem kan..
    sama la me n my mom pun kalu my lil sis beli eskrem i pon cm marah takot mengotorkan baju or rosak gigi kalu makan aiskrim ari2

    but after ur mom coment yang ada sorang makckik naik honda baru dtg tanya dengan x bsopan langsung tnpa ada ciri2 ketimuran orang melayu terus sah2 i pikir dia mmg DENGKI!
    n confirm dia x pnah rasa eskrem ur mom buat n kalu dia rasa sure ketagih gile kot

    memang sangat dengki bla la orang cam tu .da kaya tapi kedekut!
    i pon x pham mentality orang melayu yg slalu nk brg murah even barang tu sgt berkualiti
    4 me if satu2 makanan tu sdp , memang berbaloi bayar lebih.x kesah la harga berapa kan

    sedikit suggestion from me..
    owh ur adek2 buat poster sgt comel mcm kakak dia jugak
    but mari tmbah sedikit ingredients kat poster tu so orang akan tahu yg ur eskrem agak mahal but after they read the ingredients they wont coment anythin

    yah mari teruskan meniaga n jd usahawan yg bjaya
    mmg sgt kretif la u guys sebab tu bleh jd usahawan bjaya
    n nnti suh la adek2 u msuk kelab usahawan if ada kat skola
    i pon dulu mniaga kat kiosk SMSK9 even after hbis skola n my sis mniaga plak kt ctu i plak tolong jual heee

    ReplyDelete
  105. okay semua pensokong, cepat bagi cadangan jenama aiskrim. haha.

    bangsa pengotor? apakah semua ini? haha. ibu hanya merujuk kepada, yang spesifik yang ada di hadapan mata, mamat-mamat motor yang memang secara fizikalnya kotor. baju yang sama, 4hari sekali atau lebih. kenapa tidak boleh panggil indon? atuk saya indon, bangga je. kalau malaysia boleh panggil malay, kenapa indonesia tidak boleh panggil indon. saya tidak mengerti. *emo sebab tidak mengerti. haha annoying gila emo membuta.

    NABIL KAU NAK UNTUK BIRTHDAY KE APA HINT-HINT MACAM NEH?!

    kelab keusahawanan selalu dipelopori cikgu tembam ikat tudung menjadi riben di dagu yang sangat bersemangat. saya minat!

    ReplyDelete
  106. Salam,
    Biasalah tu, bila org melayu meniaga, ada jer yg dengki (bukan semua, tapi segelintir).
    Bila ada yg mula maju dan meningkat, ada jer yg mula nak bersaing, tapi persaingan yg tak sihat (dengki la tuh)
    Persaingan dgn mula berusaha untuk menjatuhkan org, bukan nak tingkatkan diri.

    saya juga meniaga, dan ada terdedah kepada perkara-2 yg macam ni. Apa yg perlu kita lakukan, teruskan usaha kita jika kita betul. Insya Allah, org dengki ni tak ke mana.....

    ReplyDelete
  107. peduli kata orang...budak2 beli sebab aiskrim tu sedap n harga berbaloi:P klu sy pun...makanan murah tp x sedap n x berkualiti RUGIIII beb!! ...setakat 60sen??normal la tu...tmpat sy rm1 pun ada jual(kk)...huh...xda pun org mengomplen...heran2'...

    ReplyDelete
  108. Hanis,
    Mereka tak suka dipanggil Indon sebab mereka ingat itu panggilan yg menghina mereka. Sebab menjadi satu isu sedikit masa dahulu bila rakyat indonesia marah dipanggil Indon sehingga mereka menubuhkan satu website dengan menggelar rakyat Malaysia sebagai Malingsia (Maling dalam bahasa Indonesia membawa maksud pencuri)
    Pada awal2 rakyat Indonesia digelar Indon adalah apabila akhbar2 tempatan melaporkan kegiatan jenayah yg dilakukan rakyat Indonesia di Malaysia. Contoh, Indon merompak, Dua rakyat Indon membunuh, dan Indon bla bla bla...Jadi mereka fikir Indon itu gelaran yg jahat. Mereka lebih suka dipanggil Indo instead of Indon... Huhuhu padahal memangla rakyat Malaysia ni suka mengsingkat2kan perkataan.

    Berkenaan harga aiskrim tu, sebelum mengetahui bahan2 yg digunakan saya juga menganggapnya mahal. Tapi setelah tahu bahan yg digunakan, bagi saya ia berbaloi!
    Mungkin pada poster yg dibuat adik2 kamu patut ditambah bahan2 yg diguna supaya org yg suka menuduh melulu tanpa usul periksa serta tanpa merasa aiskrim itu tahu kenapa harganya lebih berbanding harga aiskrim lain. Sebab ianya memang berbaloi!! :-)

    ReplyDelete
  109. .nak komen jugak nak komen jugak.

    terpulanglah kepada anda kalau tidak mahu bersangka buruk terhadap makcik Honda baru itu.

    tetapi merujuk kepada smsnya:
    "Ais krim buatan sendiri itu pun puan jual dengan harga 60sen bagi saya ianya melampau untuk anak-anak yang masih tidak tahu nilai wang."

    => makcik ni pandang rendah aiskrim kami. ala aiskrim buatan sebdiri je kan. kalau aiskrim kat mamat indon motor tuh 1 scoop RM1 pun dia tak kisah..walaupun kotor, tangan dah pegang motor,then pegang kon aiskrim..uish lagi sedap kot!

    dalam sms tuh die mintak maaf banyak kali..mungkin dia takut my mom melenting kot. sebab memang penakut pun. kalau tak takut asal tak jumpa cakap face to face or call je kan? sms tanpa nama nmpk sgt unprofessional.

    lg satu: "Kami tak boleh nak sekat kemahuan anak kadang-kadang, kerana ada kalanya anak-anak bertindak membeli dulu sebelum bertanya."

    huh tak boleh sekat kemahuan anak2??then apa hak dia nak sekat rezeki kita??
    kalau anak nak beli dadah pun tak blh sekat lah eh?
    sepatutnya, kalau betullah dia rasa harga tak patut, pesanlah kat anak dia jgn beli aiskrim tu kan.

    setakat beza 30 sen pun sanggup dia pergi cari phone num my mom. nampak sgt busuk hati!

    ReplyDelete
  110. yeah jawa memang rock!!darah diponegoro ade dalam diri jawa...p'puan tu x kan paham jiwa jawa..jawa ni if bab makanan mmg pentingkan kualiiti+sedap..suruh p'puan tu pegi cameron highland, bli aiskrim malaysia perisa strawberry kat sane, RM1 ok..tapi kitorang beli je x merungut pun, sebab sedap...

    ReplyDelete
  111. yeah jawa memang rock!!darah diponegoro ade dalam diri jawa...p'puan tu x kan paham jiwa jawa..jawa ni if bab makanan mmg pentingkan kualiiti+sedap..suruh p'puan tu pegi cameron highland, bli aiskrim malaysia perisa strawberry kat sane, RM1 ok..tapi kitorang beli je x merungut pun, sebab sedap...

    ReplyDelete
  112. melayu *kebanyakkannya*

    -mudah lupa
    -kurang gemar lihat org lebih senang dari dia
    -cepat melenting,cepat melatah
    -tak pandang teguran dengan hati terbuka
    -suka kipas yang 'panas2' lebih2 tapi lambat dlm menolong mengipas-sejukkan yang 'panas2'

    *jom jadi orang melayu yang muslim jom~

    *sila baca dengan nada senyum tiada tengkingan

    -saya sayang org melayu walaupun kebanyakkannya byk yg layu2an

    ReplyDelete
  113. uissskkkhhhhh.... tak tau mana nak start tulis komen... jiran hanis tak tau kah harga barang melambung dan ada resesi ekonomi dunia sejagat? dan menjadi tanggungjawab ibubapa untuk mengajar anak-anak berjimat cermat.. dan kalau ibu bapa saja yg mampu beli eskrem 'mahal', maka makbapak sajalah yg patut beli, lepas tu bila nak sedut eskrem tu jgnlah sedut depan anak²... sekian dulu pakar ekonomi kkkkkkk (kumpulan kejuruteraan kimpalan keluli karat kontemporari kuang)...

    ReplyDelete
  114. indon atau indon, sama mcm kes nigger.. kalao black rapper sendiri panggil nigger atau niggaz kat bangsa dioorang sendiri, its ok. tapi kalo orang putih panggil diorang nigger, mmg dianggap demeaning dan tak baik.. sama kes dgn indon la jugak.. lain tempat lain orang panggil takpa, atau tak buleh..

    baidewey, nama eskrem cadangan saya: ESDEGAN... guna nama indon... i mean indo, i mean, whateverlahhhh...

    ReplyDelete
  115. well. the person did apologize 'twice' to your mom. i might be wrong, but apologizing twice could imply that she's sincere.

    to me, and perhaps most of us, 60 cents for an ice cream is not an issue. sigh, even before, buying magnum three times a day wasnt an issue.

    then again, it would be unwise to assume that everyone else shares our luxury. what is nothing to us,
    could be substantial to others.

    it was wrong for her to assume wrongly of your mom. for that, she deserves a lengthy explanation.

    it was wrong for her to be ignorant of the cost involved in making ice cream.

    however, calumianiating her in public (calumniate=mengumpat) through this blog is quite unwarranted.

    wouldnt it suffice to respond kindly to her, explaining the need to sell the product at such a price to maintain its quality?

    one of the most important aspect
    in business is being able to impart the actual value of a product to a disgruntled customer.

    more importantly, why make an enemy when you could have made a friend?

    quoted from the quran..
    41:34 Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.

    p.s : im not a saint. im more evil than good. but u're mom is such a nice person. would she condone your act here?

    ReplyDelete
  116. hahahahahahahaha.....in your face....hambik satu....pantang nampak org nak maju skit je nak kondem....teruskan usaha jual eskim tu...cam sedap sgt bunyiknyer....uh...kene gi cari eskim ni...anyway....org2 camtu SPAM je dr kawasan tempat tinggal anda.....tamat.

    ReplyDelete
  117. yeay tu mama hanis..
    oooh you dah masuk u ye? well done dear..masa u lah masa yg best,bljr rerajin ok..kdg2 i rasa mcm nak balik zaman u juga..

    omg, i want the apple maple malaysian ice-cream..sounds delicious!!

    ReplyDelete
  118. yelah hanis, mmg klu skali pndg, 60 sen, mahalnyer..

    tapi bila tgk bahan2nyer.. wahh.. sy rasa nak beli 10 utk sy sorang.. pelbagai perisa otey... hehe

    apa kata soh adik u yg comel tu buat poster kecik utk gantung kat tepi kereta tu.. utk tulis apa bahan2,air masak (penting tu), dgn cara2 yg comel dan kretif la (mcm diaorg slalu buat)...

    n klu bleh buat note kecik2 pon okey, bagi kat bdk2 yg beli soh bg kat mak... mesti pasni mak dia bagi duit byk2 soh beli aiskrim msia mak hanis, jgn beli aiskrim tmpat lain tak best...hehehe

    best la mak hanis, pndai memasak pndai meniaga... oh auntie, i heart u lah :)

    ish pnjang la plak aku membebel, cam syok plak..

    huwarrrrrrrrrh.. nak aiskrim epel (;_;)

    ReplyDelete
  119. 'nothin much', i understand your worry. you're taking the initiative to remove unpleasant feelings from this issue. i respect that. on the other hand, to me, kalau apologise 3 ribu kali pun x semestinya menunjukkan keikhlasan especially from the way it is done. she could have gone to the stall, asked why the ice cream is a tad pricey (nicely too), and got her explanation there and then. that way she would hav shown what it means to bersangka baik by NOT implying that Pn Nani is cheating the children of their pocket money.
    just what i think. i also think that Hanis's mom would feel touched at how her darling daughter is defending her innocent mother.
    i believe Hanis is just pissed because being away from home, she can't do much to help her mother's situation so this is her way of venting.

    -my 60 sen-

    p/s : i would also like a taste of that ice cream

    ReplyDelete
  120. hanis, if us as a normal person, sekali pandang, mesti rasa like, mahalnya aiskrim.. I mean, sekali pandang..

    So, as far this person xnak guriskn hati ur mom, she prefered to use sms as a way to ask why. This way, she will get a sastifactory answer without involving in any fight.

    But as far as I concern, if I at your place, obviously I will think this person sangat melampau.

    I think, dia bukan menuduh, cuma lebih curious, mengapa begitu mahal aiskrim yg kelihatan seperti aiskrim lain sepertinya.

    I bet, after dia bace your mom's explaination, she smiles and merasa lega sangat she got nothing to worry about.

    U know hanis, how moms can be overprotective over their little ones. :)

    Ini hanya sincered opinion dari saye.

    No heart feelings k :)

    ReplyDelete
  121. rasa2nya... org yang msg tuh... kompom taktau kandungan eskrem tuh..tentu dia igt eskrem besa jer... tu lah yang dia sound tuh...

    ReplyDelete
  122. rasa2nya... org yang msg tuh... kompom taktau kandungan eskrem tuh..tentu dia igt eskrem besa jer... tu lah yang dia sound tuh...

    ReplyDelete
  123. rasa nak rasa jer aiskrim tu, ada milo, coffee mate segala huhu

    ReplyDelete
  124. salam hanis..u rock..hehehe...patutnye sokong r bangsa sendiri ni tak..asyik nk jatuhkan bangsa diri...x fhm aku...oya u mum HEBAT...gud luck for ur mum n adik2...

    ReplyDelete
  125. salam hanis...u and ur mom rock...ni lh kelemahan org melayu..suke sgt dengki ngan kejayan bangsa sdiri.wish all da best 4 ur mom n ur adik2 ...

    ReplyDelete
  126. sedih mengenangkan bangsa kita yang suke dgn penyakit PHD [perasaan hasad dengki]

    ReplyDelete
  127. wahh sedapnya aiskrim malaysia.
    salute to your mom! :D

    ReplyDelete
  128. mak cik nak beli ice blended 2..satu bagi kat hanis..satu saya yer..terima kasih :P

    ReplyDelete
  129. feisty blogpost r so fun to read..XD

    ReplyDelete
  130. there's still no proof that the lady in the Honda is the same lady that sent your mom the sms right??

    no hard feeling.. just wanted to point things out.. :)

    your mom reminds me of my mom.. mesti nak wat sumthing, mcm cacing kepanasan tak leh duduk diam.. and she too like to sells homemade stuff :D

    ReplyDelete
  131. wei bangsat mak ko tu jual mahal sgt la...ko pikir la time ko susah ko ade duit ke nak beli mahal2 ha???jgn jd bangsat bangsa melayu yg mudah lupa diri...sedar la memang ler bdk2 ske..dah name pun bdk skool rendah takkan la diorang tak ske...mak bapak la skang ni mak bapak moden bkn cam mak bapak ko yg kuno...mak bapak modern sygkan anak2 sebab tu terpaksa beli jugak....so bg tau ur mum jgn la jual mahal kat bdk2...aih bangsat2...+ musibat skali la...maaf yer teguran yg kasar sgt2..i tak reti nak berlapik2 cam mak u yg pandai jaga kebersihan tu..sorry yer...jgn amek ati tau u kan kai tudung bulan ni so tak baik dengki2 yer..bye...

    ReplyDelete
  132. ah last nye teguran...sape2 yg ckp 60sen tu tak mahal..korang leh ah ckp cam tu sebab korang makan duit mak bapak koran..pakai semua duit mama n dady korang...keje dok umah kangkang mkn nasik tak reti nak keje sendiri...lau keje sendiri pun duit still mak bapak bg...n senang2 je dpt benda..kete ah ape la...60sen bg bdk2 kampung cm aku ni mahal cibai...............................................

    ReplyDelete
  133. uikkss.
    sapa lak shila ni??
    shila ni yang dengki pendengki tu?? aihhh tgk bahasa pun dah tau mcm ne rupe pemikirannya..
    mmg kampung la bahasa ko, shila woi..
    aku sendiri pernah rasa aiskrim mak hanis ni. mmg sedap pun. aku isap sampai kering pun, warna dia tak pudar. tak macam aiskrim yang lain. baru isap 2 kali dah pudar warnanya and nampak ais kaler putih. tambahan pula aiskrim mak hanis ni panjang. tak mcm org lain. dah la tak best. pendek plak.
    kalau kau tak mampu beli 60sen, jgn la beli! susah sgt ke nak faham konsep " tak mampu jgn beli". nak beli benda mahal pastu nak bising2. kau patut bersyukur sbb anak kau ada "taste" untuk menilai yang berkualiti atau tak. kesian dia dpt mom mcm u yang totlly OUT OF TASTE.
    ko pergi buat aiskrim sendiri, pastu surh anak kau hadap. ko tgkla.. anak ko nak makan tak aiskrim tu.
    DASAR TAKDE TASTE PUNYE ORG!

    ReplyDelete
  134. uikkss.
    sapa lak shila ni??
    shila ni yang dengki pendengki tu?? aihhh tgk bahasa pun dah tau mcm ne rupe pemikirannya..
    mmg kampung la bahasa ko, shila woi..
    aku sendiri pernah rasa aiskrim mak hanis ni. mmg sedap pun. aku isap sampai kering pun, warna dia tak pudar. tak macam aiskrim yang lain. baru isap 2 kali dah pudar warnanya and nampak ais kaler putih. tambahan pula aiskrim mak hanis ni panjang. tak mcm org lain. dah la tak best. pendek plak.
    kalau kau tak mampu beli 60sen, jgn la beli! susah sgt ke nak faham konsep " tak mampu jgn beli". nak beli benda mahal pastu nak bising2. kau patut bersyukur sbb anak kau ada "taste" untuk menilai yang berkualiti atau tak. kesian dia dpt mom mcm u yang totlly OUT OF TASTE.
    ko pergi buat aiskrim sendiri, pastu surh anak kau hadap. ko tgkla.. anak ko nak makan tak aiskrim tu.
    DASAR TAKDE TASTE PUNYE ORG!

    ReplyDelete
  135. mcm teringin sgt nak rase ais krim malaysia ur family buat..huhu

    ReplyDelete
  136. Oh my..where is the place mama u jual?

    gaduh2 psl sms ni hangat! menjadikan hari hangat dan lemak berkrim maka terfikirla sedapnya aiskrim MIlo!!!

    ReplyDelete
  137. Saya pun jual aiskrim malaysia..saje suka sambil2 tu boleh simpan duit..berbaloi gak tau.

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!