Tuesday, December 15, 2009

Tips Belajar Bersama Hamis

Okay I nak bagi tips belajar secara general sebenarnya. Bukan tips bagaimana belajar apabila bersama dengan Hamis. Itu senang sahaja, kau pasang iPod kat telinga, full volume dan jangan mengendahkan cubaan untuk berkomunikasi oleh beliau, sebarang aksi gonjeng beliau atau pelawaannya untuk pergi makan (breakfast, brunch, post-brunch, lunch, luntea, tea time, pre-dinner dan seterusnya). Seriously. No compromise, walau dia buat muka paling kau nak tampar, kau jangan endah!



I rasa over the moon, overjoyed tau bila sesiapa cakap I study hard. Sebab I tak pernah dengar orang yang kenal I, mana-mana orang sekeliling I cakap I study hard (-_-") Diorang selalu tuduh I main-main, kuat gayut, kuat makan, harap dapat jawapan dalam mimpi etc, padahal, I cuma harap restu mak aje heh yang lain itu memang comes naturally (semua tuduhan berasas).



Tapi sebagai manusia yang waras dan ingin menggapai kejayaan, I juga ada rasa cuak untuk gagal, maka apabila tiba rasa ini, I akan ambil highlighter dan mula menghighlight setiap perkataan. I tak reti highlight sebenarnya. Kalau tengok buku I, as though I highlight setiap butiran ayat termasuk tanda noktah. Maka perbuatan menghighlight dalam hidup I adalah bagai membuang garam ke laut. Ceh relevan entah tak peribahasa adik aku bagi ni.




During final exam, waktu semua orang busy, I pun akan busy buat benda lain. Seperti last semester, I busy pergi award show dekat Singapore heh. Tapi I tahu, otak I harus berfungsi dengan baik untuk menyerap semua ilmu dalam masa yang singkat, dalam satu malam approximately 8jam, maka I akan mulakan diet ikan seminggu sebelum paper. Pengambilan ikan akan memberi omega pada otak (input dari iklan, tidak pasti kesahihan fakta), maka otak yang kuat nescaya dapat menampung fakta yang banyak, sebanyak semua perkataan yang kau highlight T_T



Kenapa I berani buat semua ini? Sebab dalam setiap kelas, untuk setiap subjek, memang akan make sure paham apa yang dipelajari sebelum melangkah keluar waktu penghabisan kelas (selalunya menuju ke tempat-tempat makan dan berhibur, tapi itu cerita lain). Akan make sure tahu bagaimana nak selesaikan semua permasalahan dalam kerja yang bakal diberi, walaupun ada kemungkinan tak buat kerja tersebut, tapi bila tengok orang lain buat, akan boleh beri tunjuk ajar heh. Okay tipulah kalau nak kata dalam kelas bagi full attention, sebab selalu duduk belakang dan terkekeh-kekeh. Tapi time fokus, betul-betul fokus. Dalam 2jam of pembelajaran, peruntukkan 30minit untuk jadi betul-betul skema sehingga pinjam cermin mata kawan dan membuka kamus, serta mengangkat tangan untuk menjawab soalan pensyarah *boleh berlakon dalam video TV pendidikan siot* Dengan itu, tak perlulah nak ulangkaji waktu study week, yeay boleh pergi luar negara lagi.

Singapore 2009. Gambar hiasan.


Untuk mengasah otak, rajin-rajinlah tolong rakan dalam kesusahan. Walaupun kadang-kadang frust kalau tak dapat tolong dan terasa diri bodoh, tapi atleast lebih baik bodoh sekarang dari bodoh waktu malam sebelum exam, ha cuak-cuak. Pastu kalau I beri tunjuk ajar, tapi rupa-rupanya salah pastu kena gelak, sumpah I akan ingat ilmu itu sampai bila-bila sebab ego sedikit tercalar bila berlagak pandai tapi rupanya salah hahahaha.



Lagi satu sebagai warganegera yang prihatin, I selalu praktikkan benda ini. Kan kalau waktu-waktu exam, setiap orang yang kau bertembung akan tanya "Weh kau study?". Kalau I jawab belum, jadi sungguh typical (sebab semua orang suka jawab "Belum" dengan muka dan aksi paling Omg- weh-belumm sebab nanti bila result gempak macam wah study lambat tapi hebat cehhh), so I tak suka jawab "Belum". Tapi kalau I jawab "Dah", memang menipu bulat-bulat namanya. Jadi apa yang akan I buat sebagai concern citizen yang nak semua orang berjaya, setiap kali ditanya "Weh kau dah study?", I akan angkat tangan, bagi isyarat thumbs up dan senyum gila kerek super belagak. Kononnya melambangkan "Yeahhh aku dah cover habis semua syllabus, semua chapter, semua past sems questions, baik kau cuak dan start pulun study sekarang". Taktau berkesan ke tak kat orang-orang sekeliling I, tapi marilah kita harapkan yang terbaik :')




Yang terakhir, yang I boleh kongsi ialah, doa. Believe in the power of doa. Doa diri sendiri, doa emak, doa ayah, doa guru, doa rakan. Jangan lalai untuk selalu doakan kejayaan orang sebab bila kita doa untuk orang, kita mendoakan untuk diri sendiri! :) Everytime sebelum masuk dewan exam memang akan call emak, kalau tak dapat call, eh pernah ke tak dapat call, sanggup tunggu sampai dapat call walaupun itu bermakna I masuk dewan lambat dan semua orang dah belek kertas soalan T_T CUAK CUAK.



61 comments:

  1. u ne klaka la...hehehe ;p better wat muke confident dr wat muke cuak kan?? hahaha ^_^ rindunye i ngn zmn blaja dlu...

    ReplyDelete
  2. Hamiss! Sgt efektif cara pembelajaran ini. Keep it up! Mungkin kamu juga jenis otk geliga yang tak perlu pulun gila2 boleh jadi best student. Ada juga yang pulun gila2 tp result hampeh. Cara tak betul la tu.

    ReplyDelete
  3. i pun study dgr ipod dgn volume y kuat.senang nak masuk. (:

    ReplyDelete
  4. i, just, love, your writing! it's so funny and cheeky yet it delivers something. you're so beauty with brain. keep up the good work!

    ReplyDelete
  5. oooo..makan ikan ea...?
    great tips!!!
    thnx sis..
    :)

    ReplyDelete
  6. cute la baca ur tips..hikhik..miss my study time dulu2...

    ReplyDelete
  7. i love ur tips very much hahaaa :)

    ReplyDelete
  8. I sokong dengan yang last sekali tuh.
    doa yang penting and kol mak or sms before pergi exam.

    time main kite main laa.
    tyme blaja kite betol2 blaja.

    ReplyDelete
  9. haha yang atas tu betul siket. but weyhh.. brilliant gila otak hanis zalikha! hahahaa.. nakkk jugekkk..
    anyways, kau tak dapat kolej? jgn tukar kampus weyhh.. dah lah jarang jumpa. nanti kalau tukar kampus, langsung tajumpa terus. waaaaa.. ;(

    ReplyDelete
  10. saya setuju.teknik camni memang berkesan errr bagi saya!

    ReplyDelete
  11. mengapa ketika sdang beljar dulu tidak menemui tips2 ini. (dan dan jer.. padahal blambak2 tips lain.. hehe).. good tips.. sangat tiptop.. heee

    ReplyDelete
  12. hehehe, terkekeh2 saya ketawa.
    tp satu tips yang bagus!

    ReplyDelete
  13. gila kau? ada ke orang peruntukkan straight 2hours untuk fokus dalam kelas? gila takde life orang tersebut. boleh pulak otak dia menampung ilmu 60% dan craps 40% yang diberikan oleh pensyarah? confirm dalam 2jam tu akan ada lebih drpd 30% craps.

    ReplyDelete
  14. tips last tu mmg akak buat dulu..alhamdulillah, berkat doa arwah ma..berjaya lah dlm study smp ke peringkat skrg ni

    ReplyDelete
  15. salaam, hai Hanis.
    I senyum-senyum sendiri baca coretan u. anyway...all the best to you!

    ReplyDelete
  16. good info tapi dah tak sesuai tuk saya..
    saya dah abih belajo..
    maybe untuk master kut..

    ReplyDelete
  17. nape r i x macam u taim study dulu eak..isk..isk.. (menyesal kemudian tiada gunanya).. huhuu..

    ReplyDelete
  18. sgt menarik tip tuh...
    akan saya cube nanti..
    hehehe..
    t.q hanis zalikha !!

    ReplyDelete
  19. he,thx hanis,tak sangka u terus buat entry pasal ni..

    =)

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. menarik tips2. boleh la try. haha

    ReplyDelete
  23. baik punye tips..tp ko mmg pandai..kalo la aku DBS same dgn ko..kompem aku pon CGPA camtuhh..hahah

    ReplyDelete
  24. Hm.. bagus tips ni untuk adik2 semua...

    Tak tau bile nak belajo balik..
    Yang pelik tu 'Kuat Makan' ?? Ye ke kuat makan?? Dlm blog ni nampak kurus je??
    huhuhuhuhuhu..


    Zool

    ReplyDelete
  25. no wonder... paling betul diantara yg betul, doa dan restu orang tua... berkat idup.... auwwww..mcm makcik2 plak...

    ReplyDelete
  26. ooo..kena makan banyak ikan ye.. kak ni tua dah baru nak sambung blaja..sangat pening sbb terpaksa layan the family, work and also study.. huhu.. ni kkanak riang bsunat at the same time final exam..sangat mengganggu konsentrasi nak study..hehe..

    takpe..lepas ni i makan ikang banyak2..haha

    ReplyDelete
  27. Lurrrvee your post. So funny :)

    ReplyDelete
  28. wahhh tips yang bagus ni,, thanks hanis share kat sini... :)

    ReplyDelete
  29. Heheh,
    well...nice entry...
    i'll try follow :P

    and one more thing...OMEDETTO (^_^)v

    ReplyDelete
  30. yeah betul!
    nak2 yang last sekali tu, call parents memang perlu before pergi exam. if tak dapat call, mesej je. :)

    ReplyDelete
  31. err.... lain orang, lain caranya.

    ReplyDelete
  32. 21 hb 1 ni final
    dapat lebey 60 dapat 2 k pound
    pray for me

    erkk
    tgok gambar hiasan lebih lama dari baca tips

    ReplyDelete
  33. tips yg berguner...hehe..
    semangat masuk sem baru nih..
    xsabau nak test rasenyer..
    hhahaha..

    ReplyDelete
  34. love the tipz! thanks for sharing, specially part, "dah study?"..ahahahhaa ^_______^

    ReplyDelete
  35. ' "Weh kau study?".
    Semua orang suka jawab "Belum" dengan muka dan aksi paling Omg- weh-belumm sebab nanti bila result gempak macam wah study lambat tapi hebat' --> Hahah!how true!

    Lainkali nak buat gaya kerek jugaklah bila orang tanya 'dah study ke belum' :P Good tip!

    ReplyDelete
  36. pasal bila org tanya da studi belum kita jawap belum tu sangat fakta!
    =D

    ReplyDelete
  37. bab tepon tu saye pon buat..
    kadang2 dh masuk dewan baru tepon (time pengawas pekse panggil class by class masuk dewan)
    huhu~

    ReplyDelete
  38. yeah bagos lah.
    ade tips.
    boleh pakai.
    yg i nak try makan ikan.
    lepas ni anti ayam lah.

    ReplyDelete
  39. adoiyai, hanis, hanis. kadang2 macam nak lempang je u bila baca entry, ayat boleh buat orang have fun nk baca, n 4 sure, benda yang nk disampaikan tu, mmg sampai la senang cite! hehe..

    congrats babe, pointer gila mcm hape, i study tonggang terbalik pon result teruk aritu, tapi u ilek je, otak kena basuh ngn air zam2 kot i nih baru nk oke, :p.

    ReplyDelete
  40. excellent! tapi zaman study i dah habis..all the best to u ;)

    ReplyDelete
  41. "Yeahhh aku dah cover habis semua syllabus, semua chapter, semua past sems questions, baik kau cuak dan start pulun study sekarang".

    serius best!!! ^__^

    ReplyDelete
  42. gud job hanis.
    wktu belaja mmg paling best coz im consedering it as 'time u know yourself'

    ;)

    ReplyDelete
  43. A very good tips Hanis...No wonder u dapat scholarship..Filem u bila akan ditayangkan ye?

    http://eyriqazz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  44. Sib baik I dah abih study.. klau still lg study sure I follow tips U.. hehe..

    ReplyDelete
  45. tips yang sungguh funny tp yet i think berkesan. thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. hanis hanis... ilmu apa laaa yang ko ajar ni... hak3 kompom ada yang follow tips ko ni... kalo keparit sendiri mau ingat pasal bukan sume orang bley wat macam tu... wakakakakaaaaa

    ReplyDelete
  48. ahh..teringat time blajar..part org tanye dah study blum tuh paling benci laa..sume akan ckp blum punye..hee..nice honest post hanis!

    ReplyDelete
  49. Hamis...
    Hmm m & n kat keyboard, sebelah menyebelah je. typo kot.

    pasni aku nak minum minyak ikan kod la, kasik cargas skit otak, bak kata hanis.

    ReplyDelete
  50. bagus betol tips kamu ye hanis.

    weh, pagi hari tu bukak ntv7. nampak kamu :) yg event perfume playboy tu

    ReplyDelete
  51. betul tu
    menurut kajian
    hampir 95% anda akan ingat ilmu tu, if u ajar orang..

    masa i kat uitm dulu...
    i amek BM117(Transport).
    dulu SPM amek sc, alih-ali kat uitm amek bisnes.
    hawau kan

    i masa dalam kelas, jadi kelas rep
    tp i bukan nerd okay.
    dalam kelas i duduk belakang...
    even i masuk lambat pi kelas pun lecturer leh bagi masuk

    hukhukhuk

    kesimpulannya, kalau ada knowledge tu share ngan orang
    kita ni pun bukan pandai sgt

    sharing is caring ek

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!