Monday, October 21, 2013

Letting Go

Sepertimana yang semua tahu, Mad Markets dah masuk musim kedua, Keknis dah jelajah Taiwan, Bali dan Korea, dan hujung minggu ini episod Korea (daerah Busan) yang terakhir dengan Keknis sebagai host. Kemudian akan diterajui my adik-adik Akhmal dan Elfira. I love Mad Markets dan of course berat hati nak tinggalkannya tapi sebab komitmen untuk Akademi Fantasia yang tinggi, Keknis cuma dapat selesaikan half of the season but I hope you guys have enjoyed it! Jangan lupa tengok Mad Markets, Sabtu 7.30 malam di TV9 (Astro 119).

Sebenarnya perenggan tadi cuma mukadimah (amboi dah lama tak menulis dah pandai bermukadimah dulu sebelum straight to the point) kepada apa yang nak diketengahkan untuk tulisan ini. Sebenarnya...

You have to let go of what you think is GOOD, in order to get something BETTER, because you'll never know what's BEST for you until it has arrived. Ini adalah pegangan Keknis dalam hidup. Dan inilah benda yang berulangkali Keknis akan bebelkan bila ada kawan-kawan yang putus cinta atau dapat boyfriend tak guna tapi tak sanggup nak berpisah. LOL.

Seriously.

Let's be honest, berapa ramai yang ada cinta pertama pastu perasan yang it is the best thing in the world dan perasan yang omg inikah yang dinamakan jodoh, hati gembira rasa, takde satu yang hodoh. Pastu your next boyfriend gets better and better pastu your husband is the best ever. Okay mungkin belum tahap kahwin maka tak sampai sejauh itu boleh diperbincangkan. Tapi ini pemerhatian Keknis akan sekelilingku.

Kalau dalam perhubungan (atau kerjaya, boleh digunapakai kedua konteks) yang mana kita:
 1. Sentiasa resah
2. Tak rasa gah
3. Terasa kecil dan direndah-rendahkan
 4. Sering dipersalahkan
5. Tidak harmoni,
6. Yang ada cuma 'cinta'.

Tinggallah. Tak perlu buktikan pada diri sendiri yang itu cinta. Tak perlu buktikan pada sesiapa yang itu cinta. Orang boleh nampak sendiri, and deep down, you yourself know.

Nanti bila dah dapat kebahagiaan yang sebenar baru korang cam LOLOLOL I WAS SO BODOH. Awat aku tak tinggal dia awai-awai? Pastu kawan-kawan sekeliling korang pun cam LOLOLOLOL KAU WERE SO BODOH. Sorry kitorang tak berani cakap sebab orang bodoh takleh tegur, orang bodoh kena biar dia sedar sorang-sorang.

Terlintas nak menulis ini sebab ada dua orang yang paling rapat denganku yang pernah dalam hubungan merosakkan emosi (cemburu melampau, bergaduh perkara paling kecil, saling menghina dan merendahkan) sudahpun melepaskan ikatan yang mereka pikir kuat dan selamanya. They left the abusive relationship and they are glad. Orang yang paling bersyukur akan perpisahan itu adalah diri mereka sendiri. Sebab takde orang paling berpengaruh atau nasihat paling hebat dalam dunia yang mampu membentuk keputusan itu. Hanya tuan empunya diri dan kesedaran akan harga diri.

Let go. Sebab kalau kita sedang genggam tahi, macam mana nak kutip makanan? Buanglah tahi dan cuci tangan bersih-bersih dulu.



14 comments:

  1. Hi,KekNis....Ayat last tu paling best hehehe ;)

    ReplyDelete
  2. Oh my, how did you get so so so wise youngin!

    ReplyDelete
  3. Nice story and I really respect u..... u go keknis.. may success always... amin.. from brunei with support

    ReplyDelete
  4. Nice.... always support u keknis.. may success always... with doa n love from brunei

    ReplyDelete
  5. Nice story and I really respect u..... u go keknis.. may success always... amin.. from brunei with support

    ReplyDelete
  6. Terbaek. I wish my friend yg kena sepak terajang dgn hubby dia tu bc ni. "Ko genggam taik"

    ReplyDelete
  7. This came across my mind when i was reading this entry, maybe this is HZ's story? :)
    Sis, you are a wonderful person. Active, bubbly, positve, kind and gorgeous. I pray to Allah to give you hidayah to cover your aurah one fine day. Sbb rase ruugiii sgt org sebaik sis, yg jd idola kpd teenagers, x jadi idola muslimah. Tp x semestinya org yg x berhijab with full coverage tu dalaman, hati and akhlak dia buruk kan? I believe that you're one of those yg blm berhijab but have good personality. Wishing you all the best! May Allah bless. Doakan allah jaga iman kita :) sincerely from the bottom of my heart.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. It is so true keknis..Thanx coz it's open up my mind

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!