Tuesday, July 15, 2014

How it happened - Karnival Teratak Glam Raya


Banyak perkara yang dah hilang macam tu je, hanya wujud sekuat memori yang banyak makan makanan tak berkhasiat ini (sobs), bilamana Keknis tidak lagi menulis belog. Paling-paling pun hal-hal ini ada didokumenkan di Instagram tapi kalau nak cari kena skrol sebijik-sebijik sebab Instagram tiada 'search engine' --- satu sebab yang akan mengekalkan belog sebagai satu benda yang relevan for quite sometime. And that is why, here I am, on my blog writing this. LOL. Pushed myself sebab I really need to document my first Karnival Teratak Glam journey; Karnival Teratak Glam RAYA. Okay meh Keknis cerita meh, behind the scene of pre-production.


Ya memang Keknis yang mulakan hashtag #sayajual untuk instashop sejagat. Memang pernah berangan nak letak semua instashop yang manfaatkan #sayajual di satu tempat fizikal, mungkin di kedai, di mall, di garage sale depan rumah. Sampai situ saja keberanganan itu. Tapi yang terpikirkan untuk buat karnival ialah; Mama.


Mama dengan keyakinan diri yang jitu dan teguh bahawasanya anak dia nih famos amos sampai mampu menarik ratusan vendors untuk kerjasama buat KARNIVAL, she was like "kan instashops semua sayang Hanis sibuk nak bagi gifts". LOL. Gifts. Gifts Mama, sponsored gifts. Gift lain tau, budget bagi gift rendah je, dan zaman sekarang hampir semua 'gift' didatangi dengan niat yang sedikit sebanyak melupuskan makna dan fitrah 'gift' itu sendiri. Iaitu niat untuk dihargai dipromote. Tak sama langsung dengan kemampuan jual tapak berniaga untuk buat karnival omg. Mak aku ambitious omg.


Tapi sebab Mamalah penggerak segala perjalanan kerjayaku, I believe her instinct. Marilah kita buat karnival. Cara cakap 'mari buat karnival' macam senang je kan macam nak buat lempeng je kan. Phew. Yang pertama sekali, nak kena cipta nama karnival tersebut. Keknis sangat sangat teliti dan cerewet dengan nama sesuatu, it has to be perfect. Kena bunyi yang catchy dan juga kena satu nama yang orang baca sekali terus tahu apa benda yang kita offer. Nak dijadikan cerita, kecerewetan diriku ini melembapkan proses pencarian nama. Suatu hari yang hening, Mama dan Kekna (Kekna adalah kakak saya Liana) pulang dari SSM (tanpa diriku sebab Keknis busy shooting) dengan berita "Hey nama karnival kita ialah Karnival Teratak Glam Raya lol sebab nama jalan rumah kita kan Jalan Teratak lol pastu dah nervous dekat kaunter nak letak nama apa so letak jelah nama teratak, tapi bukan sebarang teratak, kita adalah teratak yang glam!" *nada bangga**apakah*.


OKAY FINE AKU CUBA SEDAYA UPAYA MARKETKAN NAMA KARNIVAL YANG SEPERTI TERCIPTA SEWAKTU SEGEROMBOLAN PONDAN BERDISKUSI T_T Teratak Glam hello....


Namun after awhile, I began to really like the name. I like how we have 'Karnival' at the front, ingat tak Keknis suka nama yang describe the whole product terus, jadi bila ada perkataan 'karnival' orang terus tahu ia adalah sebuah karnival. Orang Malaysia kan pemalas nak baca menyeluruh so we needed that. I like 'Teratak' because it means humble home, it's nothing extravaganza but still so appealing. I like 'Glam' when combined with 'Teratak'. Sebab teratak tuh walaupun humble tapi macam beria daifnya lol, jadi kena tambah glam so semorang boleh bayangkan sebuah pondok yang ada lampu liplap. And then perkataan Raya dekat belakang supaya orang tahu itu jualan hari raya. Karnival-Teratak-Glam-Raya ; karnival kecil yang intim dan meriah. Sempurna begitu. Terima kasih naluri pondan nervous memasingz masa dekat kaunter SSM.


Dari trip Mama dan Kekna itu, ianya bagai termaktub sendirian bahawa Mama dan Kekna adalah admin yang menguruskan pendaftaran lesen segala. Keknis dari awal memang dah ditugaskan untuk buat marketing and pr sebab diploma in business management jangan disia-siakan kata kau. Daddy buat logistik sebab kerja-kerja camtu memang so tak fabulous so kerja bapak-bapak. Khairi bersaudara di appoint sebagai HR dan floor planner sebab satu-satunya manusia tunggal di dalam rumah ini dengan skill auto-cad iaitu software nak buat floor plan yang so techno techno semorang malas nak explore. Pastu dia HR sebab dia bawak masuk manpower di kalangan kawan-kawan dia lima orang selaku our Glam Crew. Nama je Glam Crew tapi jangan bayangkan diorang pandai berzapin atau berikan orang makeovers ke apa, memasing adalah tegap dan gagah. Imran, Hafiiz dan Alisya selaku Oompa Loompa / Minions, atau nama lainnya buat-je-apa-kitorang-suruh. Hafiiz juga bawa masuk kawan dia Syahmi yang banyak membantu buat Nutella Pod untuk jualan booth Baking Brothers diorang. Jadi GLAM CREW ADA 18 SAHAJA SEMUANYA TERMASUK BIBIK LOL. 18 sahaja, itupun mostly kerja on event day itself.

Hafiiz & Syahmi dah balik SBPI when this picture is taken, sedih sangat. And Hairul dekat Sabah tsk.


Ya, ia memang projek adik-beradik dan ibu bapa tapi yang pulun tak tidur malam dan berjaga lepas sahur cuma Keknis dan Kekna. So perangai kakak-kakak. Kekna handle admin and finance. Dia kena deal dengan ratusan ragam dengan seribu satu soalan manusia aka our potential vendors. Tambahan plak di bulan puasa yang serba kelaparan memasing, semua nak emo memanjang, I seriously adore ketabahan Kekna. She was so calm and collected. 


Keknis pula kena come up dengan marketing gigs with all the marketing promo kit. 'Marketing gigs' tu macam perkara-perkara yang menarik orang datang ke Karnival Teratak Glam Raya. Keknis pilih kawan-kawan selebriti untuk meriahkan karnival dengan jualan mereka sebab diorang ada peminat tersendiri, dan peminat-peminat ini akan berniat untuk shopping Raya sambil berjumpa dengan mereka. Yang cantik tentangnya adalah, selebriti sebagai pelaris namun tidak akan memonopoli jualan hari itu, semua akan adil dan saksama rezeki masing-masing, I really wanted that for my vendors. And I was so happy the fans also gave amazing sale for all my celebrities with a cause. Keknis pilih rakan-rakan selebriti yang terdekat yang tunjuk minat berniaga, mula-mula Elfira Loy and Neelofa, pastu Scha dan Awal sebab diorang pun excited tak pernah join bazaar, pastu Lisa because she's the closest one to me tapi dia takde produk tersendiri jadi we came up with the idea untuk dia jual barangan terpakai dia. Tetiba dia kata nak suruh Yusry join juga *kedengaran sorakan peminat tegar KRU*. Keknis waktu itu tengah shooting dengan Diana Danielle and kepala kitorang sama gila, terus Keknis cadangkan dia join sebab dia pun ada Raya Collection dengan Melinda Looi. Hairul Azreen selaku bestfriend saya yang turut tolong buat marketing with me, kata Achey Bocey nak join. Just nice sebab Keknis pun baru tanya kalau Zara Zya nak join, now we have both Artis Baru Lelaki and Wanita Popular gracing our carnival. Sebabkan Emma pun baru launched Hijab by Emma Maembong, Keknis talked to Zizan about it and they were more than happy to be apart of Karnival Teratak Glam Raya. Also Yana Samsudin sebab Yana Super Cookies adalah sedap.


'Marketing promo kit' pula ialah bahan-bahan yang digunakan untuk menarik minat orang. Mula-mula kena cipta logo, warna pop orange dipilih sebab ia warna yang fiesty and warm at the same time. Maksudnya warna meriah yang selesa, ia sangat menarik perhatian. Logo tuh Keknis godek-godek je guna Phonto app dekat iPhone sebab si buta IT ini mana reti adobe dekat komputer semua bagai. Adik-beradik sorang pun belum master kemahiran grafik design shiz so yes, buat logo guna phone sahaja. Jadi bahan-bahan yang Keknis sediakan adalah poster, instavideo (siap ada lagu Hari Raya, terasa bersalah apabila awal sangat berlagu raya sebab promo kicked off selepas sehari berpuasa, we had too, the timespan macam tu), dan juga some countdown materials untuk anticipate the big day macam hashtag #5HariLagi dan #EsokWeh. Semua aktiviti juga tertumpu not only on my social media account, tapi di akaun khas instagram @karnivalteratakglam . Di akaun ini juga Keknis sebagai admin sedaya upaya bantu vendors yang bakal berjualan nanti dengan promo-promo mereka. 


Yang paling kelakar, untuk poster betul, mana boleh design2 guna phone je, nanti pecah pixel terus kabur, jadi yang tolong buatkan balik poster dengan hi-resolution ialah my good friend, Incik Januar Haikal. Dia stress sebab dia tak dapat berkarya sangat, Keknis minta design yang paling kekampungan sebab yang kampung itu adalah yang menarik di zaman serba moden ini. Jadi semua design haruslah straight-forward dan MS Paint sangat! Orang akan dapat baca mesej yang disampaikan terus tanpa perlu menghargai sebarang kesenian yang cuba dipaparkan. I like!



Selain designkan poster, Januar Haikal telah menjual diri Keknis kepada www.ideamaster.com.my seperti seorang stagemom yang berjaya. Dia jual punya jual dan akhirnya mereka setuju untuk menjadi sebahagian daripada Karnival Teratak Glam Raya. Jadi semua poster yang super cantik berkualiti tinggi dan baju Glam Crew dan button bagdes untuk vendors, semua hasil kerja tangan Idea Master. Superb gila I was so happy with their work! Visit www.ideamaster.com.my untuk tempahan poster, baju dan lencana butang anda dengan harga murah dan kualiti tinggi!


Medium awal Keknis memang sasarkan online social media semata-mata. As someone who started off from the online world, I believe in the power of internet. Namun mungkin sebab Keknis (ya Allah susahnya nak sebut perkataan ini) adalah ermm 'selebriti' juga (uwek tersebut gak), jadi dapat liputan meluas pulak di luar alam maya. Di TV dan radio alhamdulillah. Terima kasih H!live and Radio Era and Meletop and Instamag and lain-lain heboh-hebohkan!


Kemudian, bermulalah tak tidur malam dengan segala pengurusan booth dan vendors. Setiap hari lepas balik shoot I dived straight into all this. Sebab diri ini agak perfectionist, susah nak delegate task kepada orang lain. And I have the tendency to micro-manage everythinggg. Masalah betul lah perangai camni. Kadang-kadang menyusahkan diri sendiri tapi takpe sebab puas. Oompa Loompas helped me here and there pastu masing-masing dah sibuk dengan Baking Brothers. Kekna dah pesan takyah perfectionist sangat dengan booth placement and category barangan tapi I cannot help it! I suka senangkan semua orang. I bayangkan a great shopping experience for all.


Keknis kategorikan semua vendors mengikut produk yang dijual, dan juga setiap kategori ada kuota masing-masing supaya takdelah semua jual barang yang sama saja. Setiap kategori akan berada di tempat yang sama, berkumpul, kalau kasut semua booth kasut saja, sebab best! Meriah! Terpikir tak kenapa shopping dekat Jalan TAR best? Sebab kalau tudung, tuduuuuuuuuung jer satu jalan tuh! So you can survey and get the best deals! And I tak suka kalau peniaga mark up harga sesukati hati pastu kalau orang dah beli kasut tetiba dia jalan ke depan jauh sikit tetiba jumpa kasut sama yang harga murah lebih banyak. Maka kalau Keknis letak semua penjual kasut dekat satu bahagian, semua dapat bersaing secara sihat. Takde yang mark up harga sensorang. Kalau produk mereka sama, they have to offer the best promo deals beli 3 free satu atau beli RM100 percuma sebalang mini popiah. You know? Stuff like that, it's healthy competition and senang untuk para pengunjung Karnival Teratak Glam nak shopping :) Dan planning camni lah gave me extra work but so worth it.


I also have my right wing, my assistant to keep me sane. To remind me walaupun my life at the time revolved around carnival and shooting sahaja, tapi kena juga take a breather. She was the person that understood how much I juggled with everything.


Jangan lupa the highest power. Jangan. Tengok tuh punya busy sampai whatsapp pun jarang reply lol sorry people.

Antara sebab yang paling buat kami nervous dan anxious, apakah cukup kuat segala marketing strategy ini (kerja Keknis lettew, omg so besar tanggungjawab yang digalas) untuk drive in crowd? Karnival Teratak Glam Raya satu nama baru yang girlish pondz pondz ehemz dalam event business. Berbaloi tak vendors bayar tapak diorang dengan crowd yang bakal datang nanti? Keknis selalu tak dapat tidur lena pikirkan semua ini. Sebagai organiser, menjadi tanggungjawab kami untuk kembalikan pelaburan setiap vendors yang join. Memang rezeki masing-masing, tapi usaha kena ada. Dan kami sangat berusaha. Ya Allah permudahkan. Oh Ya Allah dah panjang sangat ceritanya. Maybe boleh sambung part 2? Nak part 2 ke? 

16 comments:

  1. Tahniah Keknis. Karnival Teratak Glam Raya meriah dan berjaya.. Saya tunggu story part 2 pula :)

    ReplyDelete
  2. Keknis, nak part 2 pls.... mcm bnyk je lg yg kenis x cerite lg... memg the best lah karnival ni... sy pegi ari 2, meriah sgt... sygnye x pat jumpe keknis je... gud job keknis!

    ReplyDelete
  3. Pls conti part 2 A.s.a.p yeaaa..lebih kan superb 'mama'

    ReplyDelete
  4. Best.. menarik untuk dikongsi, tp mcm xabis lgi jer cerita ni..

    ReplyDelete
  5. Mari buat part time tanpa modal, senang je... http://EarnYoga.biz/?reflink=brojendai

    ReplyDelete
  6. In Sha Allah. Semoga Dipermudahkan perjalanan karnival keknis ni :)

    ReplyDelete
  7. I hanis.. Can i get your email. I would like to invite u as a moderator for our seminar

    ReplyDelete
  8. good story utk sesapa yg nak start buat bisnes ni

    ReplyDelete
  9. Hebat,so inspiring..

    http://mamaolin.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Teringin nak p...mcmmana nk join karnival?

    Uolss jom join contest ni. Tonton & menang rm100

    http://dietdietsihat.blogspot.com/2014/12/buat-duit-dengan-video.html?m=1

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!