Tuesday, October 21, 2008

Gosip pembedahan plastik



Dari dulu, dari muda-muda dulu, dari zaman cuci muka guna sabun Lux dulu, saya memang pernah bersumpah, yang saya tak akan cukur bulu kening sehingga hari persandingan saya. Sebab orang dolu-dolu kata, cukur bulu kening akan hilang seri. Sebab supposedly, kita nak nampak lawa gila hari persandingan kita, maka hari itu lah baru kita cukur bulu kening. So macam transformer lah kira, dari bulu kening bercantum, transformation kepada pengantin paling cantik dalam daerah. Tapi betullah cakap orang, never say never, atau dalam bahasa Melayunya, tidak akan kata tidak akan! I once said that I'll never trim my brows till the day I get married, but now, bye bye 'never'.

Hari ini saya akan membuat sesuatu yang tidak pernah saya buat di belog saya. Sebab saya amat yakin yang saya tidak akan menjadi terkenal hingga tahap orang akan fitnah saya membuat pembedahan plastik, maka saya akan buat sendiri gambar sebelum dan selepas pembedahan pencukuran kening saya untuk tontonan umum.







Jangan gelak. Malu kalau orang tengok korang gelak dekat skrin laptop. Macam takde kawan. Berbalik kepada topik, ya saya sengaja pilih gambar yang saya perasan paling cantik untuk digandingkan dengan gambar yang saya harap paling hodoh agar anda dapat mesej saya. Kalau anda tak dapat mesej saya, nanti saya top up untuk hantar mesej itu balik. Eh apa bangang merapu gila jauh 5km. Gambar hodoh itu diambil pada tahun 2006. Dan gambar dibawah juga diambil pada tahun 2006. Perbezaannya hanyalah lighting dan ketiadaan kening dalam gambar.




Zaman baru nak up. Zaman 'jangan beli apa-apa baju tapi marilah mengambil gambar di dalam fitting room'.


So nasihat untuk adik-adik, kalau belum cukur bulu kening, ambillah gambar seperti di atas sebelum mengupload ia di website pencarian jodoh. Tapi kita sedia maklum yang cukur bulu kening itu, adalah haram, maka ia adalah pilihan sendiri okay.


Anyway, tujuan entri ini ialah untuk menjalankan satu lagi sumpah. Walaupun saya sedia maklum yang 'Never Say Never' will eventually kena batang hidung sendiri balik, tapi saya nak cakap juga, I'LL NEVER HAVE COCONUT FRINGE HAIRSTYLE EVER AGAIN, UNLESS REQUIRED BY ANY CLIENTS. Saya benci rambut fringe sebab ianya amat tidak sesuai dengan muka saya. Sebab dahi saya sempit, bila ada fringe, muka saya nampak ketot, terbantut dan meminta simpati. Bila saya ada fringe, setiap hari saya akan tengok cermin dan berasa simpati kepada diri sendiri. Dan semasa saya tengok cermin, emak akan lalu di belakang sambil berkata, "Mama dah kata dah Hanis tak elok ada fringe". Dan jenis saya, saya tak akan kisah orang lain cakap apa, yang penting emak saya cakap apa. Kalau emak kata hodoh, CUKUPLAH.




Sambil "Mama dah kata dah Hanis tak elok ada fringe" terngiang-ngiang di telinga saya.



Sudahlah ada fringe, rambutku diwarnakan warna ton kusyen di rumah.





Sempat juga menjalani photoshoot sementara ada fringe. Untuk kenang-kenangan.


Tapi sejujurnya, fasa yang paling menyakitkan, ialah fasa fringe itu hendak panjang kembali. Memang dalam dilema lah kalau ada events dan bakal diphotograph, keliru kejap nak buat hairstyle apa. Yang paling loser dan selalu dibuat, ialah menyapu fringe itu ke satu arah, selalunya arah kiri.






Dan bila dah malas nak pikir panjang, skarf satin menjadi pilihan. Okay sebenarnya, skarf ini adalah riben kepada sebuah beg bulu yang dibeli di Vietnam.



Dengan bedak asas.



Tanpa bedak asas.

Nasihat saya, jikalau anda ingin mengubah style rambut kepada style yang terkini, sedarlah diri dahulu. Cerminlah diri dahulu, dan tunggu emak anda lalu di belakang anda, anda mampu mengubahnya. Mulai sekarang, kalau ada yang nak gunting rambut saya style pokok kelapa, saya akan beri dia muka curiga.


MUKA CURIGA.





OhSoRandom: Saya ingin mengalu-alukan kakak saya dan kawan-kawan beliau untuk meramaikan dan memeriahkan lagi arena blog di Malaysia. Buat masa sekarang belum untuk tontonan umum lagi, tapi kita tunggu dan lihat. Selamat mencuba!



81 comments:

  1. all i can say is this blog is gettinf funnier by the week. and yes i did laught out loud alone infront of my 22 inch monitor (i dont have a laptop.. im too macho for a laptop ga ga).

    i think the fringes are alright. i myself love my fringe. wanna know why? i have a forehead that a helicopter can land on. people use to call me effi 6 fingers. that the number of finger that can be put on my forehead. these days my friends call me effi 7 fingers

    i love getting old. receeding hairline is so awesome!

    ReplyDelete
  2. haha if only google had a bahasa translator!

    ReplyDelete
  3. all i can say is this blog is gettinf funnier by the week. and yes i did laught out loud alone infront of my 22 inch monitor (i dont have a laptop.. im too macho for a laptop ga ga).

    i think the fringes are alright. i myself love my fringe. wanna know why? i have a forehead that a helicopter can land on. people use to call me effi 6 fingers. that the number of finger that can be put on my forehead. these days my friends call me effi 7 fingers

    i love getting old. receeding hairline is so awesome!

    ReplyDelete
  4. hehehe funny la u!

    ReplyDelete
  5. la...kamu cantik je mcm mana pun.dun worry.ok?

    ReplyDelete
  6. tapi oke ape fringe tuh ditolak ke tepi...nampak ala2 sopan gitu...

    ReplyDelete
  7. hi hanis yang manis.. was it you that i saw at peekaboo this afternoon.. atau saya dah tersalah orang? :) anyway, that fringe looks good on you :) saya sampai sekarang tak berani nak buat fringe walaupun di hati teringin.. kenapa?... mungkin akan saya 'belog' kan nanti :)

    ReplyDelete
  8. Haha setuju.
    Ur getting funnier.
    Muka Curiga is the best part.
    More like,
    Muke Apahal?

    ReplyDelete
  9. hehe.. belog ni best... keep up the good work! nway u look macam Amy Mastura masa muda2. Ada kena mengena eh?

    ReplyDelete
  10. ko nampak ok je ade fringe..tapi better takde..hehe..anyway lawa jugak macam mane pOn....

    btw,blOg kO mmg beshh...funny...!!

    ReplyDelete
  11. hahahhahaha. kelakar tahap dewa. hahaha. mmg nak tunggu mak saya lalu belakang saya, tapi mak saya kat kampung. rakan-rakan serumah saya kata, 'anies, pegilah potong rambut, sbb rambut ko dh macam rambut hang tuah'. jadi, adakah saya perlu mengambil nasihat kawan2 saya atau mak saya di kampung? (menjadi hang tuah apabila anda sebenarnya hang anies adalah tidak seronok).

    oh..fringe diselak ke tepi sebelah kiri mahupun sebelah kanan adalah okay.

    ReplyDelete
  12. Ohh.. baru la tau fringe tu apa.. ingatkan mcm fridge tuh.. haha.. anyway, saya setuju gak la yg rambut fringe tu x sesuai sgt.. sbb ko jd nampak tua.. huhu.. tah la.. pelik kot.. tp, kalu cliient dah suruh, buat la.. baru la ada duit masyuk.. huhu..

    ReplyDelete
  13. sesungguhnya saya suka tengok hanis ber-fringe sbb nampak comel

    ReplyDelete
  14. i alwyas wanted to cut tht coconut style fringe tapi tak berani hahahaha.

    ReplyDelete
  15. seronok bukan bley jadi 'transformers'?

    btw, congratulations on ur 4 previous entries in a row in Bahasa Melayu...

    *tepuk tepuk tepuk*

    ReplyDelete
  16. awak nampak gagah walaupun dengan rambut fringes. tapi kadang2, memang kata kata mak patut di patuhi.. ;)

    ReplyDelete
  17. Adoi, beautiful and a great sense of humor. Boleh saya kawin ngan awak?

    Wait, I'm already married.

    The fringe doesn't look too bad actually. It's much easier being funny in Malay kan?

    By the way, have you always been blessed with good skin? Or do you have a strict regime you stick to?

    ReplyDelete
  18. kalau rase kurang selese, beli yang palsu tampal balik... no regret..

    ReplyDelete
  19. kalau agak x selese, beli yang palsu tampal balik... no regret..

    ReplyDelete
  20. I couldnt believe that I've read all your posts in one night. LOL. You're so funny (walaupun your looks nampak macam orang yang berkarakter serious). Keep up the good work in belogging field. (Now belog pun boleh ditaruk tenses).

    ReplyDelete
  21. banyaknyer gambar..ini sudah bagus..byk improvement..heheh

    ReplyDelete
  22. denga cite blog hanis MDG sgt best,
    Mmg sgt best rupenye.
    :)
    i'm linking ur blog btw!
    tq.

    ReplyDelete
  23. fitnah...diorg ni tak tau ke azab api neraka tu..hehehe...anyway it true the tramsformation...few my fren did the transformation and the seri muka dh berbeza...

    ReplyDelete
  24. Obefiend: Yeah laptop is overrated (cheh tiba-tiba haha). Oke I nak suggest fringe kepada my nenek.

    i love getting old. receeding hairline is so awesome! (thats the way to look at it! syabas)

    Lynn Toh: I bet the before picture is hilarious enough. Haha. I'd do more post in eng if I can :)

    Anonymous: Happy sangat dengar itu :D

    lily: yes kata-kata semangat!

    ajai arif: haha. tak rugged ah camtuh.

    juliana: oh I stay-at-home daughter semalam dan kelmarin dan esok. haha maka bukan. oh yes please belog your heart out :)

    Cicadasx: Muka curiga tuh ditangkap di stesen minyak ketika menunggu alisya pergi tandas.

    Putera Emas: haha terima kasih.

    whatever: wah saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan atas komplimen tersebut.

    anster: masalahnya sekarang kat kampung ada cermin tak?

    smaelz: mungkin client sebenarnya nak model tua. tapi dapat muka tembam macam ni, maka dia suruh buat fringe. tsk.

    nadxoxo: saya gembira ada orang berasa begitu. TAPI BILA EMAK SAYA MAHU RASAKAN ITU JUGA. HAHA.

    jessieloi: you sure can wan. you know why, because you have silky straight hair, am i right? mine is like wavy wtf.

    Raf: bagus. ingatkan dah lupa nak tepuk. haha.

    piglety-panda: thank you very much. i really appriciate that :)

    miss spoilbrat: sayangi emak anda.

    Sue Anna Joe: senang luahkan isi hati dalam Bahasa Melayu sebab saya kuat merapu. kalau merapu dalam Inggeris macam crap gila on crack wtf. my skin? oh memang takde apa-apa sebab kering. mungkin sebab dulu guna Lux basuh muka? taktau lah. tapi sekarang rumah banyak nyamuk maka muka seperti donut durian. nyamuk gigit dibibir malah. tapi takdelah macam angelina jolie. sekadar bibir berjerawat je rupaku. tapi kalau jenis invest dalam skincare, Lancome best. bukan the best, tapi memang best.

    tank: pokok kelapa palsu?!

    Anonymous: eh eh where got. i am serious. haha. *buat muka serious*

    blogger jalanan: sama-sama :P

    adel: aww thank you!

    ReplyDelete
  25. "Malu kalau orang tengok korang gelak dekat skrin laptop. Macam takde kawan." ---- sila jangan kelakar sangat okay! ayat ini memaksa saya gelak pada PC di office, ya, macam takde kawan. atau equally bad, macam takde kerja.

    saya rasa hanis ni adalah comel dalam apa jua jenis rambut sekalipun. sekian.

    ReplyDelete
  26. u still look good lah whatever style rambut u.serious..

    hehe

    ReplyDelete
  27. wakakkakaa...
    mmg funny..
    dahla rambut saya diwarna macam kusyen di rumah..

    ReplyDelete
  28. i dont even know what "fringe" means.. but heck i see no wrong in all of the pictures... with or with the kening surgery, fringe or no fringe.. they all look awesome...

    ReplyDelete
  29. areif: tulah ish ish ish. bagus. kalau taknak buat transformaion tapi nak cantik, makan je kuih seri muka tuh.

    marliza radzi: saya amat menghargai setiap butir perkataan anda tadi. :D!

    peacemaker: ha itu belum cuba style tempurung lagi. jeng3.

    umi ameer: serious tak tipu.

    fallen again: haha. okay. thanks :)!

    ReplyDelete
  30. hanis hanis hanis,

    u r getting funnier, i love it. :)

    saya penah buat rambut fringe, tapi ia x penah lekat di dahi ku, huhu. so jadi cam tah pepe

    ur hair is fine, u memang cantik, len la rambut i, kalau u takde dawai nak ikat buku, leh la pinjam rambut i, hahahaha

    ReplyDelete
  31. agree with you.. "never say never" *LOL*

    ReplyDelete
  32. hanis ni 'belog' baru i okeh. hehe :P

    ReplyDelete
  33. very funny la hanis..i can't stop laughing..hehehe

    ReplyDelete
  34. hanis nampak sangat cantik dalam apa jua keadaan rambut.

    ReplyDelete
  35. fringe ni comel. tapi i takleh nak ada fringe yang penuh. sbb muka i sempit. dahi pendek.

    haih~

    ReplyDelete
  36. Hey! I really like the shape of your eyebrow now ;) Soooo nice!!! And the way you part your frinch to the left, I think it looks good. Love the way u call it as coconut frinch XD

    ReplyDelete
  37. lawak aa penggunaan bahasa di sini. but me likey. hahahaha

    ReplyDelete
  38. saya dulu masak kecik2 selalu diperlakukan seperti budak perempuan

    pernah dikenakan baju kurung
    pernah kena maskara

    adakah itu bermakna saya mangsa penindasan kanak-kanak?

    sangat kesian kan

    btw, masa form 4 saya pernah buat eksperimen
    saya cukur bulu mata. bukan bulu kening

    akibatnya, sebulan menderita sebab masa nak kelip mata rasa pedih yang amat

    jadi saya nasihat, jangan cukur buku mata...cukur kening takpe

    nampak lawa gitu!

    nak link awak, sebab berjaya buat saya ketawa dengan entri raya awak'

    dengan izin awak (with your permission)

    ReplyDelete
  39. ade sesiapa pernah kata kamu persis dian sastrowordoyo?
    kamu serupa dian lah..

    ReplyDelete
  40. kamu tetap cantik hanis.. ehehehe.. with or without fringe.. ;)

    ReplyDelete
  41. makn kuih seri muka...takkan seri
    kene sapu ngan kuih tu baru seri muka jadi...hahaha

    ReplyDelete
  42. entry u sgt kiut la hanis.
    bukan mcm amoi yg belog dia color pink tu. poyo tahap maksima. dah la perah santan tak hingat.

    ReplyDelete
  43. hahah...lawak..but seriously, u look gud in fringe la..

    ReplyDelete
  44. ada iras iras amy mastura la ... nie ada bau bau ke ?

    ReplyDelete
  45. bak kate ntah sape2:

    jgn bilang tidak (?)

    ReplyDelete
  46. hey gorgeous! First time reading ur blog and i found that u r really sweet... Those photos taken in MDG are really vy nice. what are u doing recently?

    ReplyDelete
  47. babe,orang dolu-dolu kata,kalo nak tengok perempuan tu cantekkkk atau tak,tengok la masa dia baru bangun tido..tapi takkan kita nak masuk rumah orang semata2 nak tengok dia cantik atau huduh..ye tak?kena terajang ngan bapak dia nanti.tapi kalo dah cantik,tetap cantik..babe..!BERSYUKUR KITA DENGAN NIKMAT YANG DIBERI OLEH-NYA.AMIN.

    ReplyDelete
  48. hi hanis, started reading your blog since you ended mdg. recently i realised that you blogged in malay. any chances of doing translation for your entries? i am sure not all your readers understand malay (hope i am not the only one haha)

    ReplyDelete
  49. oh saya juga berdahi sempit seperti anda,lalu stail 'fringe' tidak sesuai kerana muka saya akan kelihatan pelik dan bulat. Oh tahniah kerana warna rambut sama seperti kusyen dirumah. ;)

    ReplyDelete
  50. Hm... begitulah peredaran masa..
    Mesti ada perubahan punya,,..
    Nasib baik saya bukan artis/model.. tak yah nak cukur kening2 nie...

    ReplyDelete
  51. You have really good skin! How do you manage to maintain it that way even with loads of make up? And..at least you tried having that kinda fringe. I'm too scared to try it T__T (altho sometimes I want to) But it doesn't look too bad on you =)

    ReplyDelete
  52. haha the 'zara' pic, ur profile pic kat myspace dulu kan weh!

    ReplyDelete
  53. Baru hari ni gua tau apa itu fringe..tapi woorait je gua tengok fringe ke tak fringe.cuba try dredlock.

    ReplyDelete
  54. Abby ♥ Aidilfitri: jangan selalu sikat rambut. itulah tipsnya!

    ahlost: *nods head* haha.

    maryjane: okay babe i try tak lupa untuk link.

    mimy: yeay i made someone laugh today!

    dina: woh terima kasih :)))

    Ladynoe: sama problem lah kita. sigh. *sama-sama mengeluh. bersatu*

    Wan Yian: i dont really know the real shape of my brow now. diff artist diff shape. i feel like a test dummy haha.

    swit@kon: bahasa sehari-hari!

    pjoe: saya suka dilink. saya bet anda pun begitu. marilah. biasalah tuh, semua orang nak anak perempuan. kecuali orang zaman jahiliah dulu tsk.

    ~ChEnTa~: pernah. ini kali ketiga. haha saya minat gila dian itu. pergh. saya ingin mengucapkan terima kasih yang amat sangat kepadamu.

    cik puan daun: satu hari saya harap untuk pakai tudung:)

    areif: *pergi beli seri muka*

    punky brewster: haha sabar sabar.

    rainz: *dalam dilema*

    Nizam: sangat tidak ada. haha.

    nurulizz ™: tulah, saya pun taktau siapa yang kata tuh.

    Cheddarina: recently? nothing much. hehe thanks! keep reading!

    rajarockapak: amin.

    Anonymous: *in consideration* thanks!

    T.S.D: harap ibu dapat tukar warna kusyen untuk raya tahun hadapan.

    tipsgoda:lah tu je? hmm. b a i k l a h.

    zool: betul betul betul.

    sara*: my tips? cleanse it properly before going to bed :)!

    Jumping Jane.: haha you ingat lagi eh nad. true indeed.

    Miss.Glamm: .

    Amaradona: kan dah pernah coba dalam entri terdahulu.

    ReplyDelete
  55. kalau tak cukor, cabut haram jugak ke? baidewey, 0apakah pendapat awak tentang jejaka juga akan bertambah serinya jika membuang kening di hari perkahwinan?

    ReplyDelete
  56. u ade sangkut paut dengan amy mastura ke hanis?

    macam copy paste muka amy mastura tauu. :P

    ReplyDelete
  57. with our without fringe u still look gorgeous, so no worries!

    :)

    ReplyDelete
  58. ok maciyam nak gelak dengan kata2 terakher. sebab terasa. haha~

    ReplyDelete
  59. gosh! i wanna tummy like u as well!!
    share tips plz. =)

    ReplyDelete
  60. HEHE sakit perut tahan gelak! nanti org lain ckp gila sakit mental ke apa? HAHA nice entry le..

    ReplyDelete
  61. I believe uni-brow is the worst.

    memang setuju dengan you la hanis,
    memang haram, tapi pandai2 la pikir..

    :)

    ReplyDelete
  62. I personally think u look suoer cute with the fringe. I think it makes you look 10 years younger regardless the thick make up that you put on your face :)

    Normally make up will make people look older than their actual age, but in your case, the fringe compensate. So, you'll always look muda remaja!

    Nway saper yg kata you buat pembedahan plastik tu? Hehe. Tidakkah mereka tahu Hanis Zalikha adalah original?

    ReplyDelete
  63. waaaaa... so lively laa this blog nowadays.. =D had the same feeling before doing a shaggy hair.. turn out nampak macam homeless guy! =p

    ReplyDelete
  64. Hahaha.. your post are getting more interesting!! hope your modelling career is going well too.. the last time we met was wild live blogging and im not sure if you will be going for halloween party coming 1st Nov ?? if you do, then, we'll see you there! If not, take care!!! haha *cheerz*

    ReplyDelete
  65. Muka macam amy mastura tapi tulis macam hishamuddin rais.

    kelakar banget. i like.

    Its a compliment. believe me.

    alf

    ReplyDelete
  66. haha, gila sama,
    i pun buat fringe pokok kelapa tu dlu, huh, menyesal.
    mmg sungguh tertekan nk tunggu fringe panjang blk,

    btw, try this from pursebuzz.com,

    http://www.youtube.com/watch?v=C27Ze8CijL4

    mudah sahaja untuk tampil menarik. I buat fringe i mcm itu, sume tanye, mcm mane nk buat? i senyum shj, (rahsia kte berdua je tau style ni, jgn bg org)ehehee.

    ReplyDelete
  67. salam singgah..
    lawak hoke entry nih..

    ReplyDelete
  68. u cantek dlm sume style rambut! =)

    ReplyDelete
  69. Hi Hanis, the fringe looks ok la, for yebrow trmming, u done it during fashion shows is it for the styling? nice!

    ReplyDelete
  70. LOL. I had no idea that you are actually funny! yesterday, I spent my night digging your old posts. LOL. great blog, hanis.
    and, you'r pretty, too. =D

    ReplyDelete
  71. "Jangan gelak. Malu kalau orang tengok korang gelak dekat skrin laptop. Macam takde kawan"

    "Kalau anda tak dapat mesej saya, nanti saya top up untuk hantar mesej itu balik"

    "..mengupload ia di website pencarian jodoh"



    seriously.u kill the cat.

    xD

    ReplyDelete
  72. hI..
    jUST wanna saya that u still look hot with the fringes....

    ReplyDelete
  73. saya harap dapatla jumpe/terserempak ngan keknis satu hari nanti..teringin.

    ReplyDelete
  74. adehh.. geLak guLing2!! sek bek Hanis comey kan! xnak try fashion rmbut Sharifah Amani dulu2 tuh pLak ka? hEHE

    ReplyDelete
  75. nice one... picture sebelum popular and picture selepas popular... hehehehe

    ReplyDelete
  76. hai kak hanis , slalu kyra silent reader je tpi hari ni rajen nak bace dgn coment skali. heee. best bace post kak hanis :)

    ReplyDelete

No proper ID, no proper comment, down you go the freaking spam drain. Receiving happy vibes!